Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • smyk

      Problemy z logowaniem?   24.04.2017

      Drogi użytkowniku jeśli masz problemy z zalogowaniem się na forum, spróbuj ustalić swoje hasło ponownie, korzystając z opcji Odzyskiwania hasła http://forumsamochodowe.com/lostpassword/. Powyższy problem jest wynikiem migracji forum na nowe oprogramowanie forum, które używa innego algorytmu do szyfrowania haseł. 
Kryplos

Saab 900 - opis i dane techniczne

1 post w tym temacie

Saab_900_og.jpg

SAAB 900 - model osobowego samochodu klasy średniej, marki Saab, produkowany w latach 1978 - 1998.

 

Saab 900 I-generacji

 

Samochód ten, produkowany w latach 1978 - 1993, konstrukcyjnie bazował na modelu Saab 99, lecz był od niego nieco większy. Początkowo do napędu użyto silnika o pojemności 1985 cm3 o mocy 100 KM. Wersje nadwoziowe obejmowały dwu i czterodrzwiowego sedana oraz trzy i pięciodrzwiowego hatchbacka. W roku 1983 na salonie samochodowym we Frankfurcie pokazano prototyp Saaba 900 Turbo 16 Cabriolet. W roku 1984 wprowadzono silniki z głowicami o czterech zaworach na cylinder. W 1986 kabriolet pojawił się też na rynku z miejsca stając się klasykiem. Trzy lata później zaczęto stosować system ABS i poduszkę powietrzną dla kierowcy. W 1989 roku zaprezentowano wersję z silnikiem o niskim stopniu doładowania i mocy 145 KM. Na dwa lata przed zakończeniem produkcji zastosowano dodatkowo silnik 2,1 l. Najbardziej znane są jednak wersje Turbo, wyposażane w silniki turbodoładowane o mocach 175 - 185 KM.

2nd_Saab_900_ng.JPG

Saab 900NG

 

Następca modelu 900 I-generacji gotowy był już w 1991 roku, jednak brak pieniędzy wstrzymywał wprowadzenie go do produkcji. Zastrzyk finansowy nowego właściciela (General Motors) sprawił, że w 1993 roku nowy Saab 900 pojawił się na rynku. Konstrukcyjnie bazował na płycie podłogowej Opla Vectry/Calibry, jednak zarówno stylistyka, jak i zastosowana technika pozostały charakterystyczne dla marki. Współpraca z GM wymusiła na Saabie reorganizację systemu pracy: o ile Saab 900 I-generacji powstawał w przeciągu 100 godzin, nowy model opuszczał linię już po niespełna 30 godzinach. Publiczna prezentacja samochodu odbyła się 21 lipca 1993 roku w Trollhättan i natychmiast spotkał się z dużym zainteresowaniem: w przeciągu pierwszych 10 dni jego produkcji do Saaba wpłynęło blisko 3000 zamówień. Wśród miłośników Saaba nowy model zyskał przydomek 900NG.

 

Wersje Saaba 900 

 

Występowały trzy warianty nadwozia Saaba 900: trzydrzwiowa, pięciodrzwiowa oraz potem także dwudrzwiowy kabriolet. Samochód występował w kilku wersjach wyposażenia, te same wersje mogły się od siebie różnić w zależności od tego, na jaki rynek były przeznaczone. W uproszczeniu można wprowadzić podział na uboższą wersję S oraz bogatszą SE. W niektórych krajach konkretne warianty wyposażenia występowały tylko w połączeniu z określonym silnikiem (np. w USA wersja S występowała tylko z silnikiem bez turbodoładowania a silnik V6 i turbo były dostępne w wariancie SE).

 

Silniki

B204 R4 2.0 16V (1985 cm3) – 131 KM

B204 R4 2.0 16V Turbo (1985 cm3) – 185 KM

B234 R4 2.3 16V (2290 cm3) – 150 KM

V6 2.5 24V (2498 cm3) – 170 KM

 

Silniki czterocylindrowe były nowoczesnymi konstrukcjami własnymi firmy Saab. Co charakterystyczne, w odróżnieniu od starszych silników dostępnych w modelu I-generacji w 900NG zrezygnowano z niskociśnieniowego turbodoładowania. Wersja turbodoładowana sterowana była systemem Saab Tronic 5 wielokrotnie nagradzanym za innowacyjność.

 

Silnik sześciocylindrowy pochodził od Opla. W odróżnieniu od oryginalnych silników Saaba rozrząd napędzany jest paskiem zamiast łańcucha, a to wymusza jego wymianę średnio co 60 000 kilometrów. Rozrząd w silniku V6 jest kolizyjny. Po krótkim czasie zaprzestano montowania go wraz z przekładnią manualną, jako że popularność zdobył głównie w Stanach Zjednoczonych.

 

Wszystkie silniki montowane były poprzecznie, w odróżnieniu od Saabów 900 I-generacji, w których silniki były montowane podłużnie.

 

Oryginalne rozwiązania

 

Sensonic Skrzynia biegów Sensonic dostępna była wyłącznie w silnikach z turbodoładowaniem. Podobnie jak w zwykłej skrzyni biegów zastosowano klasyczną dźwignię zmiany biegów, wprowadzono jednak automatyczne, komputerowo sterowane sprzęgło. Sensonic zdobył wiele nagród, z czasem Saab wycofał się jednak z produkcji, ze względu na wysokie koszta napraw i dużą awaryjność

 

Black Panel Korzystając z doświadczeń konstruktorów lotniczych Saaba w modelu 900NG wprowadzano wygaszanie oświetlenia deski rozdzielczej, tak aby nie męczyć wzroku kierowcy w trakcie jazdy nocnej.

 

W 1998 roku wprowadzono model Saab 9-3. Saab zapewniał, że wprowadzono blisko 1100 poprawek i ulepszeń, natomiast wizualnie oba modele różni± jedynie detale. Saab 9-3 był produkowany do 2002 roku. Zmiana nazwy tłumaczona była potrzebą ujednolicenia nazewnictwa z właśnie debiutującym większym modelem Saab 9-5.

 

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Dodaj konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się tutaj.

Zaloguj się teraz


×