Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • smyk

      Problemy z logowaniem?   24.04.2017

      Drogi użytkowniku jeśli masz problemy z zalogowaniem się na forum, spróbuj ustalić swoje hasło ponownie, korzystając z opcji Odzyskiwania hasła http://forumsamochodowe.com/lostpassword/. Powyższy problem jest wynikiem migracji forum na nowe oprogramowanie forum, które używa innego algorytmu do szyfrowania haseł. 
niems

Rok wyjątkowych rocznic

2 posty w tym temacie

Rok wyjątkowych rocznic

 

 

ŠKODA należy do najstarszych, nieprzerwanie działających marek samochodowych świata. W tym roku mija 120 lat od momentu, kiedy jej ojcowie - Václav Laurin i Václav Klement rozpoczęli produkcję rowerów i motocykli. Dziesięć lat później wystartowały prace nad automobilami.

Losy dywizji samochodowej potężnego koncernu z Pilzna – głównej siedziby czeskiego przedsiębiorstwa przemysłu maszynowego - sięgają roku 1919, w którym powołano do życia oddział produkcji pojazdów, opierający się głównie na konstrukcjach licencyjnych. W ten sposób, ogromny konglomerat, kojarzony głównie z przemysłem ciężkim i zbrojeniowym, rozszerzył swą ofertę o pojazdy różnego przeznaczenia.

 

 

post-4-14868032711081_thumb.jpg

 

 

post-4-14868032711924_thumb.jpg

 

 

 

Do połowy lat 20. XX wieku pod marką tą można było spotkać zarówno jedną z najbardziej wyrafinowanych technicznie limuzyn świata (model 25/100, powstający na licencji Hispano-Suiza), jak i ciężkie ciągniki drogowe, pojazdy opancerzone, traktory czy parowe ciężarówki (ŠKODA Sentinel). Dalszy rozwój tej gałęzi koncernu z Pilzna zatrzymały ważne decyzje strategiczne. Fuzja przedsiębiorstwa z producentem samochodów z Mladá Boleslav, firmą Laurin&Klement, spowodowała jednoczesne przejęcie całkiem bogatego programu produkcyjnego, ale także doświadczenia i wieloletniej tradycji. Mimo potężnych dysproporcji w kapitałach obu firm, połączenie sił przebiegło w sposób zupełnie dobrowolny, niosąc wymierne korzyści dla obu stron umowy. Na podkreślenie harmonijnego przebiegu fuzji, przez kilka sezonów na osłonach chłodnic samochodów, wytwarzanych nadal w Mladá Boleslav, można było spotkać równocześnie znaki firmowe ŠKODA oraz Laurin&Klement. W czerwcu tego roku, mija 90 lat od tego wydarzenia – szczęśliwego zbiegu wypadków, łączącego na zawsze doświadczenie i tradycję z kapitałem oraz dostępem do nowych rynków oraz technologii. Od tego czasu samochody ŠKODA, posiadające ducha i witalność marki Laurin&Klement stały się znane na całym świecie, w niczym nie ustępując pojazdom najbardziej renomowanej konkurencji.

 

Drugą z rocznic, której nie sposób pominąć w tym roku, jest jubileusz koncepcji samochodu w marce Laurin&Klement. I o ile sam samochód zaprezentowano oficjalnie w kwietniu roku 1906, podczas salonu motoryzacyjnego w Pradze, to jego koncepcja, projekt, powstanie i pierwsze testy drogowe, przypadają w całości na sezon poprzedzający. To właśnie w roku 1905, zatem 110 lat temu, ten uznany producent rowerów i motocykli (sprzedawanych pod nazwą Slavia) wkroczył do świata pojazdów czterokołowych.

 

 

 

 

Zwiastunem tej rewolucji była premiera silnika do pierwszego samochodu marki, zorganizowana także na praskim salonie, w kwietniu roku 1905. Dalej wypadki potoczyły się błyskawicznie – do końca roku nie tylko zaprojektowano pojazd, opracowano technologię jego wytwarzania, skalkulowano koszty oraz cenę, ale i zbudowano dwa egzemplarze przedprodukcyjne, poddając je serii jazd próbnych i niezbędnych, technicznych korekt. Tym samym, za rok fizycznych narodzin pierwszego samochodu marki Laurin&Klement należy przyjąć 1905, mimo jego oficjalnego dopuszczenia do ruchu, uroczystej prezentacji i rozpoczęcia sprzedaży w kolejnym sezonie.

 

Jako trzeci z najważniejszych, tegorocznych jubileuszy związanych z historią marki, wymienić należy okrągłą rocznicę powołania samego przedsiębiorstwa Laurin&Klement. 30 września 1895 roku panowie Václav Laurin oraz Václav Klement zwrócili się do rady miejskiej Mladá Boleslav o pozwolenie na budowę warsztatu, w którym planowali naprawiać, a następnie produkować jednoślady napędzane siłą mięśni. Wskazana we wniosku lokalizacja spotkała się z odmową ratusza, z uwagi na brak systemu kanalizacji.

 

Ostatecznie, 120 lat temu, w pierwszych dniach grudnia 1895 roku firma L&K rozpoczęła swą działalność na ówczesnych peryferiach miasta, w dzielnicy Na Hejtmánce. Osiadła w wynajmowanych pomieszczeniach, mieszczących się na parterze jednopiętrowego domu numer 149/III przy ulicy Benatskiej. Lista płac z grudnia 1895 roku obejmowała dwóch pracowników, jednego ucznia i – naturalnie – dwóch wspólników-założycieli. Co ciekawe, Václav Klement, jakby niepewny powodzenia przedsięwzięcia, nie zakończył prowadzenia swojego dotychczasowego interesu, stawiając za ladą, spłaconego przed rokiem antykwariatu, swą małżonkę Antonię. W roku 1895 cała firma Laurin&Klement zajmowała powierzchnię 120m², wykorzystując wyłącznie obrabiarki napędzane nożnie. Zakup pierwszej maszyny parowej, służącej do wprawiania w ruch za pomocą przekładni, narzędzi skrawających i prostej prasy oraz wzmocnienie kadry o kolejne sześć etatów, nastąpiło już w roku 1896.

 

Wymienione trzy, najważniejsze rocznice roku 2015 związane z marką ŠKODA są wyjątkowo symboliczne. W trakcie jednego sezonu świętujemy jubileusze absolutnego początku historii przedsiębiorstwa, jego wkroczenia do grona producentów pojazdów samochodowych, z których słynie do dziś, oraz biznesowej decyzji, która nie tylko pozwoliła na przetrwanie, ale roztoczyła przed nim nowe, świetliste perspektywy.

 

 

 

 

Możliwości te zostały docenione i należycie wykorzystane przez kolejne dekady, mimo licznych zmian otoczenia gospodarczego i politycznego. Wysoki poziom techniczny i organizacyjny firmy L&K umożliwił jej fuzję z marką ŠKODA w latach 20. XX wieku. Imponujący dorobek z lat 30., w tym osiągnięcie statusu największego producenta pojazdów w kraju (1936) – w miarę łatwe odrodzenie w nowej, powojennej rzeczywistości. Zaś aktywność i możliwie efektywne wykorzystywanie potencjału w dobie socjalizmu – szybkie znalezienie silnego partnera strategicznego po okresie aksamitnej rewolucji i ustrojowej transformacji. Osiągnięcie dzisiejszej pozycji marki ŠKODA nie byłoby możliwe bez wysiłku i konsekwencji na każdym z etapów tej historii. Po 120 latach nieustannego rozwoju zalicza się do niezwykle elitarnego grona producentów, mających swe korzenie na naszym kontynencie, wieloletnie struktury oparte na własnym kapitale i przepiękne karty dorobku, który od dawna szanuje i pielęgnuje.

 

Autor: Tomasz Orlik, kwiecień 2015

Fotografie: archiwum ŠKODY

Źródło: Volkswagen Group Polska

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Dodaj konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się tutaj.

Zaloguj się teraz


×