Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • smyk

      Problemy z logowaniem?   24.04.2017

      Drogi użytkowniku jeśli masz problemy z zalogowaniem się na forum, spróbuj ustalić swoje hasło ponownie, korzystając z opcji Odzyskiwania hasła http://forumsamochodowe.com/lostpassword/. Powyższy problem jest wynikiem migracji forum na nowe oprogramowanie forum, które używa innego algorytmu do szyfrowania haseł. 
Skori

Ralf Stetysz (1924-1929)

3 posty w tym temacie

Ralf Stetysz - "pierwszy samochód polskiej konstrukcji"

 

 

Ralf-Stetysz (skrót od Rolniczo Automobilowo-Lotnicza Fabryka Stefana Tyszkiewicza) to polski samochód osobowy, produkowany w latach 1924-1929 w Paryżu i Warszawie.

 

PIC_1-M-1572-3.jpg

 

W 1924 hrabia Stefan Tyszkiewicz założył w Paryżu mały zakład produkcyjny, gdzie zbudował prototyp samochodu osobowego własnej konstrukcji. Wyposażony był on silnik firmy Continental i podwozie własnej, pomysłowej i nowatorskiej konstrukcji.

 

Miał to być pojazd osobowy przystosowany do eksploatacji w ciężkich warunkach drogowych (pojazd powstał z myślą o propagowaniu motoryzacji w Polsce, gdzie infrastruktura drogowa w tym czasie była słabo rozwinięta), łatwy w obsłudze i naprawie.

 

PIC_1-M-1572-1.jpg

 

Samochód zaprezentowano w 1926 i 1927 na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Paryżu, gdzie zyskał opinię dobrej klasy pojazdu "kolonialnego". Odnosił również sukcesy w polskich imprezach sportowych i turystycznych jak również brał udział w VIII Rajdzie Monte Carlo w 1929 gdzie zdobył nagrodzę za wygodę i przystosowanie do podróży.

 

449px-Stetysz_Reklama.jpg

 

W 1928 produkcja została przeniesiona do Warszawy do fabryki Rudzkiego na ul. Fabryczną 3. Nadwozia wytwarzała fabryka lotnicza Plage i Laśkiewicz w Lublinie. Przenosząc produkcję do kraju, Tyszkiewicz musiał zaangażować cały majątek rodzinny jakim dysponował. Jego żona sprzedała w tym celu broszkę z 86-karatowym szmaragdem należącą wcześniej do carycy Katarzyny Wielkiej.

 

ralf1.jpg

 

Samochody oferowane były w 2 wariantach:

- model TA z silnikiem 6-cylindrowym o pojemności 2760 cm³ i mocy 42 KM (przy 2600 obr./min),

- model TC z silnikiem 4-cylindrowym o pojemności 1500 cm³ i 22 KM mocy (przy 2600 obr./min).

 

stetysz-xx1.jpg

 

11 lutego 1929 fabrykę w Warszawie zniszczył pożar. Zniszczeniu uległo również 27 prawie ukończonych pojazdów oraz 6 gotowych. Zdołano uratować samochód uczestniczący później w Rajdzie Monte Carlo. Tyszkiewicz chciał podjąć na nowo produkcję w rodzinnym Landwarowie (woj. wileńskie), ale nie zdołał przekonać akcjonariuszy Towarzystwa Akcyjnego Rolniczo-Automobilowa Fabryka hr. Stefana Tyszkiewicza.

 

Łącznie powstało około 200 samochodów Ralf Stetysz. Po pożarze hrabia Tyszkiewicz brał udział we wprowadzaniu do Polski samochodów marki Mercedes i Fiat.

 

PIC_1-M-672.jpg

 

Źrodło: Wikipedia

Edytowane przez Skori

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Totalnie nie miałem pojęcia że właśnie to był pierwszy polski samochód , całkiem ładny był ,nie odbiegał od zachodnich produkcji szkoda że powstało go tak mało , pewnie dzisiaj jest to wielki rarytas.

 

Ogólnie ciekawy artykuł , te zdjęcia ... super sprawa , brawo Skori :)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Totalnie nie miałem pojęcia że właśnie to był pierwszy polski samochód ,

Pierwszy polskiej konstrukcji. Bo silnik amerykański, a produkcja przez większość czasu we Francji. ;) Więc nie taki całkiem polski samochód.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Dodaj konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się tutaj.

Zaloguj się teraz


×