• Ogłoszenia

    • smyk

      Problemy z logowaniem   24.04.2017

      Drogi użytkowniku jeśli masz problemy z zalogowaniem się na forum, spróbuj ustalić swoje hasło ponownie, korzystając z opcji Odzyskiwania hasła http://forumsamochodowe.com/lostpassword/. Powyższy problem jest wynikiem migracji forum na nowe oprogramowanie forum, które używa innego algorytmu do szyfrowania haseł. 
Turbo

Jazda w terenie

11 postów w tym temacie

Jazda w terenie to wspaniały sposób na poznawanie przyrody i - jeżeli robimy to prawidłowo - mało uciążliwa dla natury metoda docierania do bardziej odległych miejsc. Podajemy kilka sugestii jak poruszać i nie szkodzić środowisku.

Przełącz napęd na 4x4 przed dojazdem do wzniesień, większych skał, gruntu miękkiego, parowów, kanałów wodnych i brodów. W zasadzie do jazdy w trudniejszym terenie należy załączać reduktor (low range).

Jadąc po stromiźnie unikaj nagłego przyspieszania, hamowania czy skręcania, ponieważ może to powodować zmianę położenia środka ciężkości pojazdu i w konsekwencji - zderzenie z przeszkodą lub wywrotkę.

 

Wzgórza

Bezpieczna jazda pod górę, z góry lub przejazd ponad wierzchołkiem wymaga trafnej oceny Twoich możliwości oraz wiedzy, do czego Twój pojazd jest zdolny, a do czego nie. Jeśli masz co do tego jakiekolwiek wątpliwości, nie kontynuuj jazdy pod górę czy w dół; zawróć i znajdź inną drogę. Zmiana trasy jest normalną praktyką w off-road'u.

Zawsze jedź prosto pod górę lub z góry, nie wjeżdżaj ani nie zjeżdżaj po skosie, nigdy też nie jedź po zboczu wzniesienia wokół wierzchołka. Samochód może się łatwo zsunąć lub nawet wywrócić.

W jeździe off-road stosuj niski bieg, napęd 4x4 oraz reduktor terenowy.

 

 

Przeszkody

Większe przeszkody przejeżdżaj ostrożnie pod kątem, każdym z kół po kolei. W ten sposób zwiększasz użyteczny prześwit pojazdu.

Nie przejeżdżaj przeszkód pod kątem prostym, ponieważ możesz nie tylko uszkodzić tylne zespoły podwozia ale i zawisnąć tyłem - jako, że tylny zwis pojazdu jest na ogół większy niż przedni.

 

 

Większe głazy i skałki

Na skałkę lub głaz wjeżdżaj kołem ostrożnie i bardzo wolno na najniższym przełożeniu, dodając gazu tylko tyle, ile trzeba by przesuwać się do przodu. W ten sposób podnosisz pojazd i zwiększasz jego prześwit podwozia.

Nie "bierz" głazów między koła jednej osi, ponieważ pojazd może zawisnąć na ramie lub mechanizmie różnicowym - a w ten sposób łatwo uszkodzić albo ramę albo układ przeniesienia napędu.

Przed jazdą zapoznaj się z położeniem najniższych punktów Twego pojazdu - czyli mechanizmów różnicowych, skrzyni biegów oraz skrzynki rozdzielczej...itd.

Musisz wiedzieć jakiej wielkości przeszkody Twój samochód może przejechać.

Poproś współpasażera o pomoc w obserwowaniu tego, co dzieje się pod pojazdem w czasie pokonywania przeszkody.

 

Teren miękki i podmokły

Unikaj błota na drodze lub szlaku, a jeśli to niemożliwe - przejeżdżaj na najniższym biegu z minimum gazu - tak aby tylko posuwać się do przodu.

Włącz blokady mechanizmów różnicowych lub piast kół. W razie konieczności masz jeszcze wyciągarkę.

Wyczuwając utratę trakcji skręć energicznie koła w obie strony raz i drugi; w ten sposób można zyskać nieco dodatkowej trakcji.

Nie "gazuj" silnika, ponieważ powoduje to poślizg kół i ZAKOPYWANIE SIĘ pojazdu coraz głębiej, nawet po ramę - zamiast ruchu do przodu. Płynne i łagodne operowanie mocą napędu jest znacznie skuteczniejsze niż jej nadmiar.

 

 

Pokonywanie wąwozów i zagłębień w gruncie

Skręć w kierunku wąwozu lub zagłębienia pod kątem ok. 45 stopni od lewej lub prawej strony (skręcając koła w kierunku zagłębienia) i przejedź wolno każdym kołem po kolei.

Jedź naprawdę wolno, aby nie naruszyć stabilności pojazdu.

Nie wjeżdżaj w zagłębienie pod kątem prostym, gdyż możesz się zaklinować przodem lub zawiesić przodem lub tyłem przy próbie wyjazdu.

Poznaj i miej wyobrażenie o kątach natarcia i zejścia Twego samochodu.

 

 

Pokonywanie bruzd, kolein, parowów i wymytych wodą kanałów

Szerokimi bruzdami w ziemi i koleinami jedź "okrakiem", nawet jeśli Twój pojazd jest od nich węższy. Może to powodować "przycieranie" boków opon o krawędzie kolein - ale pozwoli utrzymać samochód w poziomie.

Prowadzenie pojazdu utrzymując poziom jest bardzo ważne. Wykaż cierpliwość, jedź wolno i zachowuj równowagę poprzeczną i podłużną.

Nie kontynuuj jazdy pojazdem przechylonym na jedna stronę, ponieważ w razie nagłego pogłębienia się bruzdy samochód może się wywrócić lub ześliznąć na tą stronę.

Czując, iż pojazd zaczyna się przechylać - skręć koła w tym kierunku i dodaj delikatnie trochę "gazu" a gdy auto już się wyprostuje, ustaw koła z powrotem w zamierzonym kierunku jazdy.

Nie doprowadzaj kół do poślizgu. Możesz się łatwo zakopać w gruncie, zawiesić pojazd, ześliznąć się ze ścieżki lub nawet wywrócić.

 

 

Pokonywanie potoków i strumieni

Przejeżdżaj je wolno pod kątem prostym w stosunku do nurtu lub też pod niewielkim kątem ostrym - by nie naruszyć zbytnio dna strumienia. Jadąc wolno, nie dopuścisz także do zalania wodą wlotu powietrza. Mała "fala" z przodu pozwoli stworzyć rodzaj kieszeni powietrznej wokół komory silnika - a także kół, jeżeli głębokość brodu sięgnie zderzaka.

Nigdy nie "szarżuj" przez strumienie, podnosząc fontanny wody. Jedź spokojnie - jakbyś to robił łodzią w strefie ciszy.

Dna potoków czy strumieni nie nadają się do jazdy. Żyją tam ryby i inne stworzenia wodne.

Potoki i strumienie przekraczaj tylko w bród tam, gdzie prowadzi wyznaczony szlak. Sprawdź głębokość brodu - jeżeli przekracza wysokość zamocowania wlotu powietrza pojazdu - zrezygnuj. Woda natychmiast unieruchomi silnik, a naprawa nie będzie prosta.

Po przejeździe przez potok czy wodę zawsze sprawdź działanie hamulców.

 

UWAGA: Jak oceniać możliwość przejazdu? Jeżeli woda sięga do:

- piasty kół: przejazd na ogół bez problemów

- zderzaków: upewnij się co do wysokości mocowania wlotu powietrza i wolno przejeżdżaj

- dolnej krawędzi reflektorów: trzeba bardzo uważać, gdyż na nierównym dnie woda może dostać się do silnika

- reflektorów lub jeszcze wyżej: nie próbuj przejazdu, gdyż woda na pewno zaleje wlot powietrza i silnik.

Ponieważ pojazdy terenowe mają różne możliwości - najlepiej zajrzyj do instrukcji obsługi po wskazówki w takiej sytuacji.

 

 

Zawracanie

Nie próbuj zawracać na wąskiej drodze/szlaku, niepewnym podłożu lub na stromiźnie, ponieważ auto może się ześliznąć lub wywrócić. Wycofaj się na wstecznym biegu aż do miejsca, gdzie będzie można bezpiecznie ten manewr wykonać.

Cofając się na stromiźnie włącz bieg wsteczny i reduktor (low range).

Bieg wsteczny musi być cały czas załączony, lecz nie naciskaj ani pedału sprzęgła ani przyspieszenia. Lekko tylko przyhamowuj tak, by unikać blokowania kół - z uwagi na możliwość poślizgu i utraty stateczności.

Nie dotykaj pedału przyspieszenia - w ten sposób hamujesz także silnikiem.

Koła muszą się ciągle kręcić, albowiem tylko wtedy można kontrolować kierunek ruchu pojazdu.

 

 

Przewodnik

Przewodnik (współpasażer) jest bardzo pomocny ze względów bezpieczeństwa, bo widzi to, czego Ty nie widzisz na pewno, szczególnie podczas cofania. Tylko jedna osoba może pełnić rolę przewodnika, dając Ci wskazówki stojąc przed przodem cofającego się pojazdu lub też w bezpiecznej odległości z tyłu pojazdu. Przy cofaniu spod góry najlepsze miejsce dla przewodnika znajduje się powyżej lub odpowiednio poniżej zjeżdżającego samochodu.

 

UWAGA: Przewodnik powinien ustalić najniższy do podłoża punkt pojazdu i ostrzegać przed najechaniem na wystające przeszkody. Wskazówki powinny być wyraźne i zwięzłe - głosem albo gestami rąk.

 

 

Gdy silnik zgaśnie

Skrzynia biegów automatyczna: naciśnij pedał hamulca i zaciągnij hamulec ręczny, selektor skrzyni przełącz w pozycję PARK. Uruchom silnik i wciąż wciskając pedał hamulca - przełącz selektor w położenie LOW albo REVERSE. Zwolnij hamulec ręczny, potem wolno odpuść hamulec nożny, aż pojazd ruszy. Wtedy dopiero lekko dodawaj "gazu".

 

Skrzynia biegów ręczna: Nie naciskaj pedału sprzęgła i na biegu włącz rozrusznik; przy załączonym reduktorze i biegu pierwszym lub wstecznym pojazd ruszy do przodu a silnik jednocześnie "zaskoczy". Gdyby silnik znów zgasł - czynności te powtórz. Ten sposób uruchamiania silnika daje Ci pełną kontrolę nad pojazdem - a ponadto nie uszkodzisz rozrusznika ani sprzęgła.

 

Jeżeli masz jeden z nowszych modeli aut z blokadą zapłonu - postępuj tak: zaciągnij hamulec ręczny, lewą stopą naciśnij pedał sprzęgła, a prawą pedał hamulca. Przy załączonym reduktorze włącz bieg pierwszy lub wsteczny i uruchom silnik. Trzymając nogę na pedale hamulca, zwalniaj powoli sprzęgło - aż poczujesz, że "bierze". Zwolnij hamulec ręczny i nożny - aż pojazd ruszy i aby nie wytracić mocy - zacznij delikatnie dodawać "gazu".

 

Utrzymaj odległość

Zawsze utrzymuj bezpieczną odległości między pojazdami. Trudne miejsca należy przejeżdżać po kolei, ponieważ samochód, który już przejechał przeszkodę - może Cię w razie potrzeby wyciągnąć albo też - posłużyć jako punkt zaczepienia liny wyciągarki.

Poczekaj, aż pojazd jadący przed Tobą dotrze na szczyt wzniesienia. W razie kłopotów z podjazdem pojazd ten musi mieć miejsce, by się bezpiecznie wycofać.

Obserwuj pojazd jadący za Tobą na wypadek, gdyby utknął i potrzebował pomocy.

Nigdy nie jedź "na zderzaku" poprzedzającego Cię samochodu, ponieważ może on nagle zahamować, niespodziewanie cofnąć się albo nawet ześliznąć w tył prosto na Ciebie.

 

Sprawdzaj teren na własnych nogach

Musisz zawsze wiedzieć, co Cię czeka po drodze. Nawet jeśli dobrze znasz szlak, zatrzymuj się dość często, wysiądź i sprawdzaj jak wygląda. Pamiętaj, że wszystko może się zmieniać.

Dobrze jest znać przeszkody i trudności zanim się je napotka i pomyśleć, jak znaleźć najłatwiejszy, najmniej ryzykowny i najmniej szkodliwy dla przyrody sposób aby te przeszkody pokonać.

Nie pchaj się na ślepo! Wysiadając co jakiś czas z pojazdu możesz poczuć "tchnienie natury" i odświeżyć się przed nowymi wyzwaniami.

 

© Jeepclub.pl

 

10.jpg

14.jpg

18.jpg

12.jpg

00.jpg

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Ja dodam od siebie ze czesto przed wjazdem a trudny teren warto zmiejszyc cisnienie w kolach...dzieki temu opony beda mialy wieksza powierzchnie kontaktu z podlozem. Auto nie bedzie sie tak latwo zakopywalo w miekkim gruncie, lepiej bedzie wybieralo nierownosci i latwiej bedzie pokonywalo rozne przeszkody.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Moje ulubione marki też kosztują, ale trudno się dziwić. Cała prawda o jeździe 44 w offie, warto też dodatkowo pomyśleć o dobrym nagłosnieniu, jeżeli tylko nie planujemy wodować samochodu xD!

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Zgadzam się z wypowiedzią Stebela nie należy zapominać o przyczepności, która w trudnych warunkach jest kluczowym elementem. :star: Co do kosztów to nikt nie mówi że 4x4 to tanie hobby a raczej miłość:greedy_dollars:

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Apropo przyczepności, warto warto.

 

 

 

dobre zawieszenie też robi swoje. Słaby samochód mógłby przełamać ramę w takich warunkach. Miałem gdzieś jeszcze takie fajne wideo z trudnymi, stromymi kawałkami, ale nie mogę znaleźć.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Film robi wrażenie. I niestety obawiam się, że wiele aut ze spawanymi ramami, których nie brak na naszych drogach bardzo szybko zaczęłyby się rozpadać na kawałki.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Tym bardziej, że w trudnym terenie nie brak takich miejsc, w których auto stoi na trzech kołach. Szukałem jakiś dodatkowych informacji na ten temat, jakiś badań, albo coś (naukowo zabrzmiało xD), bo mnie zaciekawił. Chciałem porównać swój samochód z innymi pickupami.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Fakt spawana rama nie najlepszy pomysł w takich warunkach. Co do badań czy wyników bedzie dość trudno coś znaleźć a z naukowego punktu widzenia to już naprawde pustki.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Dodaj konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!


Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się tutaj.


Zaloguj się teraz