Skocz do zawartości
niems

BMW Motorrad oferuje pierwszy na świecie zakrętowy system ABS

Rekomendowane odpowiedzi

BMW Motorrad oferuje pierwszy na świecie zakrętowy system ABS dla supersportowych motocykli.

 

W roku 2009 BMW Motorrad zaprezentowało model S 1000 RR – nie tylko swój pierwszy motocykl supersportowy, ale także pierwszy motocykl tego typu wyposażony w ABS. Tego samego roku w 24-godzinnym wyścigu w Barcelonie po raz pierwszy zwycięstwo odniósł supersportowy motocykl wyposażony w ABS.

 

Od wprowadzenia tego wyścigowego ABS-u w roku 2009, BMW Motorrad oferowało ten system dostosowany do potrzeb motocykli supersportowych, zapewniający wzrost bezpieczeństwa aktywnego także w tym segmencie. Funkcja ABS Pro to istotne usprawnienie wyścigowego ABS-u w tym sensie, że umożliwia on obecnie hamowanie w zakręcie ze wsparciem ABS. ABS Pro oferowany jest jako opcja pozafabryczna, nabywana i montowana w punktach dealerskich BMW Motorrad. Początkowo zarezerwowano ją wyłącznie dla typoszeregu topowego modelu supersportowego BMW Motorrad, HP4.

 

Funkcję ABS Pro opracowano specjalnie z myślą o użytkowaniu na publicznych drogach. Technicznie rzecz biorąc, ABS Pro opiera się w swym działaniu na kalkulacjach dotyczących kąta pochylenia motocykla, kąta znoszenia i przyspieszenia bocznego – danych, które już dziś dostarcza zestaw czujników systemu Dynamicznej Kontroli Trakcji i elektronicznego zawieszenia DDC.

 

Podczas rozruchu motocykla wyposażonego w ABS Pro kierowca otrzymuje komunikat o funkcjonalności systemu w postaci wyświetlenia napisu ABS Pro z dodatkiem „Rain” i „Sport”. System ma jeszcze dwie funkcje, „Race” i „Slick”, ale te dwa tryby powinny być użytkowane wyłącznie przez doświadczonych kierowców i tylko na torze, jako że w tych trybach funkcja Pro nie jest wspierana: jej przeznaczeniem jest jazda po drogach publicznych.

 

Oczywiście nawet jeśli motocykl jest wyposażony w ABS Pro, wciąx możliwe jest niewłaściwe ocenienie sytuacji i doprowadzenie do przekroczenia fizycznych granic przyczepności oraz upadku. ABS Pro nie powstał, by zwiększyć indywidualne możliwości hamowania w zakrętach – szczególnie nie na torze wyścigowym. Jego zadaniem jest uczynienie bezpieczniejszym użytkowanie HP4 na drogach publicznych.

 

ABS Pro jako pozafabryczna opcja kosztuje dla BMW HP4 380 euro (cena w Niemczech). Dostępny od października.

 

Źródło: BMW Group

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×