Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • smyk

      Problemy z logowaniem?   24.04.2017

      Drogi użytkowniku jeśli masz problemy z zalogowaniem się na forum, spróbuj ustalić swoje hasło ponownie, korzystając z opcji Odzyskiwania hasła http://forumsamochodowe.com/lostpassword/. Powyższy problem jest wynikiem migracji forum na nowe oprogramowanie forum, które używa innego algorytmu do szyfrowania haseł. 

Wyszukaj

Wyświetlanie wyników dla tagów 'polski' .



Więcej opcji wyszukiwania

  • Wyszukaj za pomocą tagów

    Wpisz tagi, oddzielając je przecinkami.
  • Wyszukaj za pomocą nazwy autora

Typ zawartości


Forum

  • Motoryzacja forum
    • Ogólnie o samochodach
    • Nasze pojazdy
    • Zakup samochodu - jakie auto kupić?
    • Ubezpieczenie OC, AC, NNW, Assistance
    • Testy samochodów
    • Niusy motoryzacyjne
    • Tuning
    • Własny biznes
    • Prawo w motoryzacji
    • Bezpieczeństwo na drodze
    • Forum 4x4, Terenowe, Off-road, Pick up
    • Samochody zabytkowe
    • Forum Caravaning
    • Sprzęt elektroniczny i soft
  • Problemy techniczne
    • Alufelgi, felgi i opony
    • Silnik, układ napędowy, chłodzenia i paliwowy
    • Podwozie, zawieszenie, układ kierowniczy i hamulcowy
    • Wnętrze samochodu, wentylacja, klimatyzacja
    • Elektryka i elektronika samochodowa
    • Diagnostyka samochodowa
    • Zrób to sam
    • Instalacje gazowe, LPG, CNG
    • Nadwozie, karoseria, oświetlenie, lakier
    • Inne problemy techniczne
  • Auto Forum
    • Forum Alfa Romeo
    • Forum Audi
    • Forum BMW
    • Forum Citroën
    • Forum Chevrolet i Daewoo
    • Forum Chrysler, Dodge i Plymouth
    • Forum Dacia
    • Forum Fiat
    • Forum Ford
    • Forum Honda
    • Forum Hyundai
    • Forum Jaguar
    • Forum Jeep
    • Forum Kia
    • Forum Lancia
    • Forum Land Rover i Range Rover
    • Forum Lexus
    • Forum Mazda
    • Forum Mercedes
    • Forum MINI
    • Forum Mitsubishi
    • Forum Nissan
    • Forum Opel
    • Forum Peugeot
    • Forum Porsche
    • Forum Renault
    • Forum Rover
    • Forum SAAB
    • Forum Seat
    • Forum Skoda
    • Forum SMART
    • Forum Subaru
    • Forum Suzuki
    • Forum Toyota
    • Forum Volkswagen
    • Forum Volvo
    • Exotic Cars
  • Skutery, motory, motocykle i inne jednoślady
    • Forum Jednoślady: motocykle, skutery, rowery
  • Sporty motorowe
    • Sporty motorowe
  • Pojazdy użytkowe
    • Forum Pojazdów Użytkowych
  • Virtual Tuning i Manga Cars
    • Forum Virtual Tuning - VT
    • Forum Manga Cars - Pixel Cars
  • Modelarstwo Samochodowe
    • Forum Modelarstwa Samochodowego
  • Rysowane Samochody
    • Ogólnie o rysowaniu
    • Stock
    • Tun
    • RS Concept
    • Zawody
  • Inne
    • Konkursy na forum
    • Przywitaj się :)
    • Hydepark
    • Fotografia
    • Auto Filmy: filmy motoryzacyjne
    • Auto tapety, gry i wygaszacze motoryzacyjne
    • Zloty, imprezy, targi motoryzacyjne
    • Sprawy organizacyjne
  • Ogłoszenia motoryzacyjne
    • Giełda samochodowa
    • Giełda części
    • Usługi motoryzacyjne
    • Praca w motoryzacji
    • Pozostałe motoryzacyjne
    • Ogłoszenia drobne

Blogi

Brak wyników

Brak wyników

Kalendarze

  • Community Calendar
  • Default Calendar

Kategorie

Brak wyników

Brak wyników


Znaleziono 174 wyników

  1. Witam, chcę kupić w Polsce samochód i przewieźć go do Hiszpanii. Samochód jest sprowadzony z Niemiec do Polski na żółtych tablicach. W Niemczech jest opcja tablic exportowych (czerwonych) które są ważne od 14 dni nawet do 12 miesiecy. Chciałabym zarejestrować samochód w Hiszpanii, ale dopiero po paru miesiącach. Sa w Polsce tablice tymczasowe na okres dluższy niż 30 dni? W jaki sposób można je otrzymać?
  2. Think Blue. Challenge 2015. - polski finał rozstrzygnięty Poznań, 18 maja 2015 r. – W miniony weekend w Kołobrzegu odbył się polski finał mistrzostw Volkswagena na najoszczędniej jeżdżącego kierowcę. Zwyciężył w nim Jacek Zarzycki, który konkursową trasę pokonał ze średnim spalaniem 3,3 l na 100 km. W nagrodę Polak będzie reprezentował barwy kraju podczas światowego finału, który w listopadzie odbędzie się w San Francisco. Mistrzostwa Think Blue. World Championship., w których Polska bierze udział po raz drugi, organizowane są po raz czwarty. W ramach polskich eliminacji pierwszym etapem było zakwalifikowanie dziesięciu najlepszych kierowców do krajowego finału. W miniony weekend, na polskim wybrzeżu wzięli w nim udział kierowcy, którzy przebrnęli eliminacyjne sito uzyskując w swoich autach znakomite wyniki średniego spalania, a przy tym wyróżniając się błyskotliwością przy odpowiedzi na konkursowe pytanie. Finał rozegrany został w Kołobrzegu. Uczestnicy przed przystąpieniem do rywalizacji przeszli teoretyczne szkolenie oraz mieli okazję do wzięcia udziału w przejazdach treningowych z wykwalifikowanymi instruktorami eco drivingu. Następnie finaliści przystąpili do rywalizacji o tytuł najoszczędniej jeżdżącego kierowcy w Polsce. Przy okazji rywalizacji mogli oni także bezpośrednio spotkać się, a nawet zmierzyć z polskim mistrzem olimpijskim w chodzie, Robertem Korzeniowskim – ambasadorem Volkswagena, który był gościem specjalnym polskiego finału. Pomiar dokonywany był odcinku liczącym 22 km, wiodącym przez ulice miasta oraz okolic. Na trasie przejazdu kierowcy musieli odpowiednio reagować na przejścia dla pieszych, liczne skrzyżowania i sygnalizację świetlną, aby utrzymać spalanie na jak najniższym poziomie. Najlepiej z trasą przejazdu poradził sobie Jacek Zarzycki z Gdańska, który finałową trasę przejechał w czasie 40 minut i 56 sekund, zużywając średnio 3,3 l paliwa na 100 km. Dla porównania Robert Korzeniowski uzyskał na tej samej trasie wynik 3,9 l na 100km. Uczestnicy finału rywalizowali w ekonomicznym Golfie, wyposażonym w silnik 1.6 TDI o mocy 105 KM z pakietem BlueMotion Technology. Katalogowo auto zużywa średnio 3,8 l paliwa na 100 km w cyklu mieszanym. Wynik uzyskany przez zwycięzcę udowadnia jednak, że samochodem można jeździć zdecydowanie oszczędniej. W nagrodę Polak weźmie udział w światowym finale, który rozegrany zostanie w listopadzie. Uczestników z całego świata czeka wycieczka do Stanów Zjednoczonych Ameryki, gdzie na ulicach San Francisco rozegrane zostaną finałowe zmagania konkursu. Zawody Think Blue. World Championship 2015. są rozgrywane w ramach idei Think Blue Volkswagena, która została stworzona w celu ochrony środowiska. Od momentu przedstawienia idei Think Blue w 2010 roku, na całym świecie w jej ramach zostało zrealizowanych ponad 360 projektów w ponad 35 krajach. Źródło: Volkswagen Group Polska
  3. Polski biznes wybiera SKODĘ: nieprzerwanie numer 1 na rynku flotowym W roku 2014 ŠKODA była niekwestionowanym numerem 1 polskiego rynku flotowego, jeszcze bardziej zwiększając swoją przewagę nad konkurencją. Z 43 268 zarejestrowanych nowych samochodów marki ŠKODA w Polsce, aż 70% należało do rynku biznesowego. Do Klientów Flotowych dostarczono aż 30 102 samochody marki ŠKODA, co plasuje ją na pozycji lidera rynku już kolejny rok z rzędu. Polski biznes wybiera ŠKODĘ: nieprzerwanie numer 1 na rynku flotowym ŠKODA sprzedała na rynku flotowym w 2014 roku o około 1/3 więcej samochodów niż najbliżsi konkurenci zestawienia, publikowanego przez CEPIK. Wynik rejestracji w 2014 roku wzrósł względem roku 2013 aż o 30%. Zwiększył się przez to także zasięg rynkowy ŠKODY – teraz należy do niej aż 15% całego rynku flotowego. Oznacza to, że prawie co szósty wybierany samochód pochodzi z Czech. ŠKODA prowadzi na wszystkich frontach Największą popularnością wśród samochodów flotowych cieszy się ŠKODA Octavia, którą wybrało w minionym roku aż 11 122 Klientów. Numer 1 klasyfikacji wśród poszczególnych modeli zapewnił jej ogromny progres sprzedaży – wynik z roku 2014 jest lepszy od poprzedzającego aż o 42%. Trzecie miejsce zestawienia modelowego zajęła ŠKODA Fabia, której druga generacja cieszyła się niesłabnącą popularnością – przez rok 2014 firmy zarejestrowały 6 619 jej sztuk. Największy wzrost wyniku, wybijający się w całym zestawieniu modelowym, należy do ŠKODY Rapid: poprawiła ona swój wynik aż o 143%, kończąc rok 2014 na liczbie 4 792 zarejestrowanych samochodów wśród Klientów flotowych. Doskonałą formę rynkową prezentuje niezmiennie także model Superb, który zakończył rok 2014 wzrostem aż o 73% . Tylko Klienci flotowi zarejestrowali 4 044 sztuk tego modelu, co jest bardzo dobrym wynikiem dla samochodu tej klasy. We wszystkich segmentach reprezentowanych przez te modele, ŠKODA zajmuje pierwsze miejsca lub jest w ścisłej czołówce. Imponujący wynik ŠKODY na polskim rynku jest przede wszystkim zasługą regularnie unowocześnianej gamy modelowej marki, zdobywającej także w rankingach samochodów flotowych najwyższe noty za praktyczność, niezawodność i niskie koszty eksploatacji. Źródło: Volkswagen Group Polska
  4. Polski Fiat 1100 Coupé Polski Fiat 1100 Coupé to prototyp polskiego samochodu sportowego produkcji FSO, skonstruowany w 1970 roku, a zaprezentowany w 1975 roku. Nazywany "polskim Lotusem Espritem". Model skonstruowano w oparciu o Polskiego Fiata 125p, jednak do jego produkcji wykorzystano wiele podzespołów Fiata 128 (między innymi silnik, tylne zawieszenie i elementy wykończenia). Kierownica pochodziła z Fiata X1/9, klamki z Fiata 132, a akumulator, przednie zawieszenie, hamulce i koła z Polskiego Fiata 125p. Nadwozie, zaprojektowane przez Zbigniewa Wattsona, miało modny ówcześnie kształt klina. Zostało ono wzmocnione dwiema belkami. Deska rozdzielcza, wykonana z tworzywa sztucznego, była bogato wyposażona. Z przodu znajdowały się dwa fotele kubełkowe, a z tyłu niewielka kanapa. Do wad samochodu należały nadsterowność, mały bagażnik oraz słabe osiągi – silnik, umieszczony poprzecznie z tyłu, dysponował mocą 55 KM, przez co zapewniał maksymalną prędkość 140 km/h. Z tego powodu samochód nigdy nie wszedł do seryjnej produkcji. Źródło: Wikipedia
  5. Polski Fiat 125p Coupé Polski Fiat 125p Coupé to prototyp polskiego samochodu sportowego opracowany w warszawskiej Fabryce Samochodów Osobowych w roku 1971. Nadwozie typu coupé zostało opracowane przez Zdzisława Wattsona. Kabina pasażerska zapewniała miejsce na podróż dla czterech pasażerów, przy czym na tylnej kanapie było ono dość ograniczone. Ponieważ samochód wyposażony był w dwudrzwiowe nadwozie, dostęp do tylnej kanapy możliwy był po odchyleniu foteli kierowcy lub pasażera do przodu. Wnętrze zostało zaprojektowane w sposób zapewniający stosunkowo dobrą widoczność we wszystkich kierunkach. Polski Fiat 125p Coupé charakteryzował się dość pojemnym jak na swoją klasę bagażnikiem. Znaną wadą prototypu były tylne resory piórowe wystające poza obrys nadwozia. W stosunku do Fiata 125p na którym przy konstrukcji prototypu się opierano, zmniejszono koło kierownicy, zwiększono szerokość ogumienia oraz zamontowano mocniejszy silnik. Silnik o pojemności 1500 cm3 osiągał moc 90 KM przy 6500 obr/min. Moc była przenoszona na tylne koła za pomocą czterobiegowej, manualnej skrzyni biegów. Prędkość maksymalna wynosiła ponad 170 km/h.
  6. Rajd Polski 2014

    Cześć - mam pytanie ktoś się wybiera na Rajd Polski w tym roku? Ciekawy jestem kogo spotkam z forum, bo czytam Was już od dłuższego czasu. Bilety - jeszcze poczekam z kupnem, bo może wygram na fejsie, a 350 zł to w końcu piechotą nie chodzi - jak ktoś by chciał też wygrać, to podaję linka - https://www.facebook.com/VolkswagenPolska/app_1502751566610219
  7. Zupełnie nowy Nissan X-Trail dołącza do modeli Qashqai i Juke w kompleksowej ofercie crossoverów Nissana, oferując innowacyjne technologie, funkcjonalność i styl na najwyższym w swojej klasie poziomie. Zaprezentowany po raz pierwszy podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie w 2013 r. nowy X-Trail otwiera kolejny, ekscytujący rozdział w historii sukcesów Nissana w segmencie crossoverów. Od sierpnia model będzie dostępny w sieci dealerów w Polsce. Nowy X-Trail łączy w sobie uznane tradycje Nissana w segmencie 4x4 z nowymi rozwiązaniami technicznymi czerpiącymi inspiracje z przełomowych crossoverów marki. Wynikiem tego połączenia jest samochód definiujący na nowo formułę kompaktowego pojazdu sportowo-użytkowego. Gama nowego Nissana X-Trail składa się z trzech poziomów wyposażenia: Visia, Acenta oraz Tekna. Już od wersji Visia samochód imponuje bogatym wyposażeniem, obejmującym klimatyzację, 17-calowe felgi ze stopów metali lekkich, 6 poduszek powietrznych, światła do jazdy dziennej w technologii LED, pięciocalowy kolorowy wyświetlacz w zestawie wskaźników, moduł Bluetooth, system wspomagania ruszania pod górę oraz tempomat i ogranicznik prędkości. W standardzie oferowany jest także system aktywnej kontroli zawieszenia, przesuwane i składane tylne siedzenia oraz system aranżacji przestrzeni bagażowej. W wersji Acenta wyposażenie poszerzono o prestiżowe elementy, takie jak dwustrefowa automatyczna klimatyzacja, przednie światła przeciwmgłowe, wycieraczki przedniej szyby z czujnikiem deszczu, włączający reflektory czujnik zmierzchu, kierownica i dźwignia dźwigni zmiany biegów pokryte wysokogatunkową skórą, podgrzewane przednie fotele, automatycznie przyciemniające się lusterko wsteczne, czujniki parkowania z tyłu oraz aktywny hamulec silnikowy (dostępny ze skrzynią Xtronic). Najbogatsza wersja Tekna oferuje dodatkowo reflektory w technologii Full LED, skórzaną tapicerkę foteli, elektryczną regulację fotela kierowcy oraz 19-calowe felgi ze stopów metali lekkich. Ponadto X-Trail Tekna wyróżnia się elektrycznie otwieraną tylną klapą, inteligentnym kluczykiem i przyciskiem do uruchamiania silnika na desce rozdzielczej oraz pakietem bezpieczeństwa (dostępnym opcjonalnie także w wersjach Visia i Acenta), zawierającym elektryczny hamulec awaryjny, ostrzeganie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, adaptacyjne światła drogowe oraz system rozpoznawania znaków drogowych. Pakiet Safety Shield, dostępny w standardzie w wersji Tekna, zawiera następujące systemy podnoszące bezpieczeństwo: inteligentny asystent parkowania, ostrzeżenie o pojeździe w martwym polu, ostrzeżenie o poruszających się obiektach oraz ostrzeżenie o zmęczeniu kierowcy. Zaawansowany system NissanConnect najnowszej generacji oraz system kamer 360° są oferowane w wersji Tekna jako wyposażenie standardowe, a w wersji Acenta - jako wyposażenie dodatkowe. Nowy X-Trail wchodzi na rynek z zaawansowanym turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym dCi 130, w połączeniu z napędem na przednią lub obie osie (ALL MODE 4x4i). Wersje z napędem na jedną oś mogą być wyposażone w automatyczną skrzynię Xtronic. Turbodoładowany silnik benzynowy 1.6 DIG-T o mocy 163 KM dołączy do oferty w 2015 r. Przyjmowanie zamówień na nowego Nissana X-Trail rozpoczęło się w czerwcu 2014 r., a pierwsze egzemplarze trafią do salonów w sierpniu. Cena podstawowej wersji modelu X-Trail (Visia z silnikiem dCi 130, napędem na przednią oś i manualną skrzynią biegów) to 114 900 zł. W związku z wprowadzeniem modelu na rynek w ofercie promocyjnej Nissan proponuje gratis pakiet trzech przeglądów okresowych oraz atrakcyjne oferty finansowania w ramach programu Nissan Finance. źródło: NISSAN
  8. Po nieco ponad trzech latach od stworzenia koncepcji crossovera w segmencie B, Nissan wprowadza na rynek innowacyjny model Juke w nowej, gruntownie zmodernizowanej odsłonie. Na wskroś oryginalny Juke potwierdza niekwestionowaną pozycję Nissana - lidera w segmencie crossoverów - jako marki oferującej liczne wzbudzające emocje i innowacyjne rozwiązania techniczne i stylistyczne. Nowy Juke zawita do polskich salonów już w lipcu. Dzięki dynamicznej stylistyce i zaawansowanym technologiom, Juke stał się niedoścignionym wzorem w swoim segmencie. Połączenie wysoce oryginalnego stylu, znakomitych osiągów i bogatego wyposażenia przyniosło sukces w postaci 500 000 egzemplarzy sprzedanych od początku obecności modelu na rynku, czym Juke bez trudu przyćmił konkurencję. Teraz, zgodnie z ugruntowaną strategią ciągłego doskonalenia produktów, Nissan otwiera nowy rozdział w historii modelu Juke. Zdobywszy pozycję oryginalnego i jedynego w swoim rodzaju pojazdu na rosnącym rynku małych crossoverów, dzięki unikatowemu połączeniu stylistyki samochodu sportowego i SUV-a, nowy Juke jest gotów ponownie zaprezentować się jako lider segmentu, któremu dał początek. Opracowano dla niego szereg modyfikacji stylistycznych, nowe silniki, nowe technologie oraz bogaty program personalizacji. Wśród zmian należy wymienić nową stylistykę przodu i tyłu, gdzie nacisk położono zarówno na prestiżowy wizerunek, jak i sportową elegancję, nowy turbodoładowany silnik 1.2, który mimo niewielkiej pojemności oferuje doskonałe osiągi przy niskim zużyciu paliwa i emisji, zmodernizowany silnik 1.6 DIG-T, nowe obręcze kół ze stopów metali lekkich, zaawansowane wyposażenie, w tym nowy system audio, system NissanConnect najnowszej generacji, pełniący rolę interfejsu między kierowcą a pojazdem, pakiet Safety Shield, system Nissan Dynamic Control oraz otwierany, panoramiczny szklany dach oferowany jako opcja. Modyfikacje bagażnika przyniosły powiększenie jego pojemności o 40% (do 354 litrów) w odmianach z napędem na przednią oś, a w ramach nowego programu personalizacji Nissan Design Studio klientom zaoferowano paletę nowych kolorów oraz motywów indywidualizacji wnętrza i nadwozia. Nissan nie tylko spełnia obietnicę ciągłego wprowadzania ekscytujących innowacji w segmencie B, ale także utrzymał przystępne ceny nowego modelu: nowy Juke jest oferowany w cenie od 60 300 zł za wersję Visia z benzynowym silnikiem 1.6 l o mocy 96 KM. W związku z wprowadzeniem modelu na rynek w ofercie promocyjnej Nissan proponuje gratis pakiet trzech przeglądów okresowych, pakiet akcesoryjny do wyboru oraz atrakcyjne oferty finansowania w ramach programu Nissan Finance. źródło: NISSAN
  9. Zimowy wyjazd poza granice Polski W Polsce już pierwsze oznaki wiosny, ale wielu Polaków wyjeżdża na narty poza granice kraju, gdzie nadal panują idealne warunki do uprawiania sportów zimowych. W trosce o bezpieczeństwo i wygodę Polaków wybierających się w okresie zimowym w podróż za granicę samochodem, Szkoła Auto ŠKODA przygotowała zestawienie krajów najczęściej wybieranych przez turystów oraz przypomina najważniejsze przepisy obowiązujące na ich terenie w okresie zimy. „Kiedy wyjeżdżamy poza granicę Polski zawsze mamy na względzie zasady ruchu drogowego oraz panujące w danym kraju ograniczenia. Jednak kiedy wybieramy się na zagraniczne ferie zimowe, musimy również pamiętać o tym, jak w danym państwie podchodzi się do sprawy posiadania przez nas opon zimowych oraz przewożenia nart” - mówi Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto ŠKODA. Austria – od 1 listopada do 15 kwietnia samochody muszą być wyposażone w opony zimowe (bieżnik 4 mm dla opon radialnych, 5 mm dla diagonalnych), jeśli warunki pogodowe tego wymagają (z dopuszczeniem stosowania łańcuchów tam gdzie stale lub przez większość czasu występuje pokrywa śnieżna). W kraju tym panuje bezwzględny zakaz przewożenia nart we wnętrzu auta. Czechy – od 1 listopada do 31 marca samochody muszą być wyposażone w opony zimowe, jeśli warunki tego wymagają. Słowacja – podobnie jak w przypadku Czech, opony zimowe obowiązują wtedy, gdy wymagają tego warunki. Włochy – opony zimowe nie są obowiązkowe. Obowiązek ten występuje lokalnie, na górskich drogach (informują nas o tym znaki, które określają w jakim przedziale czasowym należy być w danym regionie wyposażonym w opony zimowe i/lub łańcuchy). Niemcy – należy mieć opony zimowe w momencie opadów śniegu czy oblodzenia. Niemiecki ustawodawca przewidział kary w wys. od 40 do 120 EUR za nieodpowiednie przygotowanie samochodu do warunków zimowych. Przed dłuższym wyjazdem warto również sprawdzić stan wyposażenia naszego samochodu w: apteczkę spełniającą europejskie normy; dwie, odblaskowe kamizelki (bez których nie wolno wysiąść nam z samochodu w razie awarii); sprawny zestaw naprawczy i zapasową oponę nadającą się do użycia. Zanim wyruszymy na podbój włoskich czy austriackich stoków, musimy także rozważyć kwestię sposobu przewożenia sprzętu narciarskiego w samochodzie. Warto zainwestować w odpowiedni bagażnik dachowy w postaci np.: belek bazowych (wyposażonych w komplet uchwytów dla 2 do 6 par nart) mocowanych na dachowych relingach, do krawędzi dachu lub do fabrycznych elementów auta (o ile takowe posiada) ew. tzw. kufra (w którym oprócz nart, desek i kijków mogą zmieścić się również buty czy kaski). Więcej o tym jak bezpiecznie przewozić narty w samochodzie tutaj. „Do naszych ferii zimowych naprawdę warto podejść w sposób rozsądny. Zapewnić sobie niezbędne minimum odpowiedniego treningu fizycznego przed wyruszeniem na stok, a także odpowiednio przygotować się zarówno merytorycznie, jak i technicznie do samej trasy podróży. Dzięki temu bezpiecznie dowieziemy na górski stok naszych pasażerów, jak i sprzęt” - apeluje do wszystkich ludzi wybierających się na zimowy wypoczynek w górach Naczelnik TOPR, Jan Krzysztof. Źródło: Volkswagen Group Polska
  10. Polski salon Lamborghini ruszy już wiosną Znajdzie się trochę chętnych, tym bardziej, że właśnie wypuścili nowy model, następcę Gallardo
  11. więcej -> Akumulatory z Polski do Saabów | www.samar.pl źródło: IBRM Samar
  12. Mercedes GLA - znamy polski cennik Ceny podobne jak w przypadku Audi Q3, więc wybór będzie pewnie głównie kwestią gustu
  13. więcej -> Lamborghini wjedzie do Polski | www.samar.pl źródło: IBRM Samar
  14. Auto na wodę skonstruowane przez Polaka.. Polski samochód na wodę
  15. WIELKI POWRÓT FSO !!!!!!NOWY POLSKI SAMOCHÓD NIEBAWEM W SPRZEDAŻY !!!
  16. więcej -> Nowe Renault Megane jedzie do Polski | www.samar.pl źródło: IBRM Samar
  17. 70. Rajd Polski 2013 - etap 1 | Rally Poland - day 1
  18. 70. Rajd Polski 2013 - etap 1 | Rally Poland - day 1
  19. [h=1]wypadek Roberta Kubicy na testach przed Rajdem Polski 2013[/h]
  20. Szybki przelew pieniędzy z Holandii do Polski

    Szukam jakiegoś szybkiego, bezpiecznego i taniego sposobu na przekazanie 800 Euro z Holandii do Polski. Czy ktoś tutaj ma doświadczenie w tej sprawie i może mi coś polecić?
  21. Już za trzy tygodnie miłośnicy rajdów samochodowych i kibice będą mogli stać się częścią największego w Polsce wydarzenia, jakim niewątpliwie będzie jubileuszowy 70. Rajd Polski. Jego wyjątkowa historia (drugi po Rajdzie Monte-Carlo najstarszy rajd świata) oraz wyjątkowa obsada w połączeniu z szutrowymi odcinkami specjalnymi o unikalnej charakterystyce i pięknem Warmińsko-Mazurskiej krainy, dają gwarancję przeżycia niepowtarzalnej przygody. Rajd będzie rundą Rajdowych Mistrzostw Europy, Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski oraz Rajdowych Mistrzostw Litwy a stolicą motorsportu w dniach 13-15 września będą jak zwykle gościnne Mikołajki. Podczas trwającej trzy dni rywalizacji zawodnicy będą mieli do pokonania ponad 610 km, w tym 13 - zaplanowanych na sobotę i niedzielę odcinków specjalnych, o łącznej długości blisko 232 km. Preludium do prawdziwej walki będzie piątkowy odcinek kwalifikacyjny, przeprowadzony na widowiskowym torze usytuowanym w pobliżu bazy rajdu, którego wyniki będą decydowały o wyborze kolejności na trasie. W 70. Rajdzie Polski zobaczymy najlepszych zawodników z Polski i Europy. Swój start zapowiadają tacy mistrzowie jak: Krzysztof Hołowczyc, Kajetan Kajetanowicz, Bryan Bouffier czy Jan Kopecky. Najbardziej oczekiwaną gwiazdą będzie oczywiście startujący Citroënem DS3 RRC Robert Kubica, pilotowany w tym sezonie przez Macieja Barana,. Ich niezwykle szybkie tempo i ostatnie sukcesy na trasach tegorocznych rajdów zaliczanych do Mistrzostw Europy i Świata sprawiły, że na występ tej załogi w Polsce wzbudza ogromne emocje i oczekiwania. Walka będzie toczyła się nie tylko w klasyfikacji generalnej. Wśród samochodów napędzanych na jedną oś - w klasie 2WD - Citroën również będzie miał swoich reprezentantów. Rajd Polski widnieje w kalendarzu tegorocznych rozgrywek Citroën Racing Trophy Polska jako 5. runda i będzie pierwszą okazją w tym roku do zdobycia punktów na nawierzchni szutrowej. Jak dotąd zawodnicy zasiadający za sterami DS3 R3 spisują się wyjątkowo dobrze, zajmując dwie czołowe pozycje w klasyfikacji Mistrzostw Polski. W Mikołajkach zobaczymy co najmniej cztery polskie załogi Citroëna a swój start zapowiadają również zawodnicy z innych krajów, w których rozgrywa się Citroën Racing Trophy. Citroën specjalnie na to wydarzenie przygotował dla kibiców niezwykłe atrakcje. W bezpośrednim sąsiedztwie Parku Serwisowego zlokalizowany będzie Rally Fun Park, w którym publiczność będzie mogła spróbować swych sił na symulatorach i nabyć liczne pamiątki i gadżety rajdowe. Częścią tego show będzie strefa DS TOUR, gdzie będzie można skorzystać z licznych animacji, wziąć udział w konkursach z nagrodami lub zrobić sobie pamiątkowe, drukowane na miejscu zdjęcie w DS3 Cabrio, jednocześnie poznając z bliska całą prestiżową linię DS Citroëna. Już teraz zapraszamy do Mikołajek aby na widowiskowych odcinkach specjalnych jubileuszowego 70. Rajdu Polski poczuć emocje i adrenalinę tak bliskie sympatykom tego wspaniałego sportu. źródło: Citroen Polska
  22. [h=1]Polski Kierowca Ciężarówki za Granicą część 62 - Kierowca miastowy też ma obowiązki[/h]
  23. Polski Fiat 125p Polski Fiat 125p produkowany był w FSO na Żeraniu od 28 listopada 1967 do 29 czerwca 1991 na podstawie umowy licencyjnej z włoską firmą FIAT z 1965 roku. Po wygaśnięciu licencji w 1983 roku nazwę zmieniono na FSO 125p. Samochód został wprowadzony jako następca dla przestarzałej Warszawy 223/224. Konstrukcyjnie był połączeniem włoskich modeli 1300/1500 i 125. Do napędu używano benzynowych silników R4 OHV o pojemności 1,3 i 1,5 litra, w późniejszym czasie dodatkowo przejęto gamę jednostek napędowych z Poloneza. Powstały także krótkie serie z silnikami wysokoprężnymi i benzynowymi DOHC. Moment obrotowy przenoszony był przez: suche jednotarczowe sprzęgło, 4-biegową manualną (od 1985 5-biegową) skrzynię biegów, dwuczęściowy wał napędowy i tylny most na koła tylne. Samochód dostępny był początkowo jako 4-drzwiowy sedan, w 1972 roku do oferty dołączyła wersja kombi, trzy lata później pick-up. Przez cały okres polskiej produkcji przeprowadzane były liczne modernizacje modelu, najbardziej widoczna z nich przygotowana została dla rocznika 1975, zmieniono wówczas znacznie wygląd nadwozia i kabiny pasażerskiej. W roku 1978 wprowadzono następcę, Poloneza, oba modele produkowane były jednak równocześnie aż do 1991 roku. Łącznie powstało 1 445 699 egzemplarzy modelu, z czego 874 966 trafiło na eksport. Historia modelu: Powrót Polskiego Fiata nastąpił po 26-letniej przerwie (po Polskim Fiacie 508). W połowie roku 1965 ówczesny dyrektor naczelny Zjednoczenia Przemysłu Motoryzacyjnego, Tadeusz Wrzaszczyk, wraz ze swoimi najbliższymi współpracownikami – zastępcą do spraw technicznych Andrzejem Jedynakiem, zastępcą do spraw eksportu Andrzejem Góreckim oraz ówczesnym dyrektorem FSO, Witoldem Drylem – przystąpili do konkretnych działań mających na celu rozbudowę Fabryki Samochodów Osobowych na Żeraniu i uruchomienie w niej produkcji nowoczesnego samochodu. Produkowana od 1951 roku Warszawa była mimo przeprowadzanych wielokrotnie modernizacji pojazdem przestarzałym. Rozważane były dwie opcje, rozwój nowych produktów FSO, bądź wykupienie licencji na nowoczesny samochód zagraniczny. Mimo stworzenia prototypów Warszawy 210 i Syreny 110 zdecydowano się na wybór drugiej opcji. Negocjacje prowadzono z Renault i Fiatem. Oferta Francuzów została odrzucona ze względu na niekorzystne warunki, wybrano więc włoski koncern. W dniu 22 grudnia 1965 roku zawarta została między Fiatem a Motoimportem – centralą handlu zagranicznego reprezentującą wówczas polski przemysł motoryzacyjny (której działalność przejął następnie utworzony w 1968 roku POL-MOT) – umowa licencyjna na uruchomienie w Fabryce Samochodów Osobowych na Żeraniu produkcji nowoczesnego samochodu osobowego. Wybór padł na samochód, którego część mechaniczna wywodzi się z produkowanego w Turynie Fiata 1300/1500, karoserię i układ hamulcowy przejęto zaś z modelu 125, którego rynkowy debiut miał miejsce w 1967 roku. Umowa zawarta z Fiatem weszła w życie w lutym 1966 roku, a jej zatwierdzenie przez Radę Ministrów nastąpiło dwa miesiące później. Początkowo planowano wprowadzenie pojazdu w całości opartego na Fiacie 1300, jednak 21 maja 1966 roku podpisano aneks do umowy, na mocy którego strona włoska przekazała bezpłatnie licencję na produkcję samochodu z nadwoziem oraz układem hamulcowym z nowego Fiata 125. Polski pojazd nie miał więc odpowiednika wśród produkowanych w Turynie, ułatwiło to uzyskanie ważnych dla strony polskiej uprawnień eksportowych na rynki zachodnie oraz uprawniało do używania marki Fiat w nazwie modelu. Nowy samochód z Żerania został wypuszczony tylko parę miesięcy później od włoskiego 125. Towarzyszyła temu poważna reorganizacja całego polskiego przemysłu motoryzacyjnego, polegająca głównie na specjalizacji poszczególnych zakładów kooperujących z FSO. Wzorem producentów zachodnioeuropejskich zrezygnowano z produkcji całego samochodu w jednym zakładzie, poszczególne podzespoły wytwarzane były przez osobnych podwykonawców. W kwietniu 1966 roku rozpoczęło pracę biuro Motoimportu w Turynie, miało ono za zadanie koordynację współpracy technicznej i handlowej między zainteresowanymi przedsiębiorstwami polskimi a biurami Fiata. W drugiej połowie 1966 roku rozpoczęła się przeprowadzana na szeroką skalę akcja szkoleniowa polskich techników w zakładach Fiata i jego kooperantów. Łączny koszt zakupu licencji i maszyn wyniósł 2,764 mld złotych oraz 32,450 mln dolarów. Linia produkcyjna FSO - początek lat 70. PF 125p (1967-1973): 125p to średniej klasy sedan wyposażony w klasyczny układ napędowy – wzdłużnie zamontowany z przodu silnik napędzał koła tylne. Nadwozie 125p przejęto z Fiata 125 – z drobnymi zmianami w przetłoczeniach, elementach ozdobnych czy wykończenia wnętrza (m.in. deska rozdzielcza wywodziła się z modelu 1300/1500). Polski 125p różnił się od włoskiego okrągłymi kloszami świateł zamiast kwadratowych oraz inną atrapą chłodnicy w pasie przednim, brakiem chromowanych listw bocznych nadwozia i innym przetłoczeniem na masce silnika i klapie bagażnika. Jednostki napędowe, skrzynię biegów oraz układ przeniesienia napędu zaadaptowano z poprzednika Fiata 125, czyli modelu Fiat 1300/1500. Samochód w porównaniu w produkowanymi wówczas Warszawami i Syrenami cechował się nowoczesną konstrukcją. Montaż rozpoczęto 28 listopada 1967 roku. Seryjną produkcję podjęto początkiem następnego roku. Polski Fiat 125p z lat 1968-1972 Do napędu użyto czterosuwowego, czterocylindrowego, chłodzonego cieczą silnika rzędowego o pojemności 1,3 litra opracowanego przez Aurelio Lamprediego. Wyposażony był on w rozrząd typu OHV napędzany łańcuchem. Blok silnika odlany został z żeliwa, głowica zaś ze stopów lekkich. Kuty wał korbowy podparto na trzech łożyskach. Samochód wyposażono w instalację elektryczną o napięciu 12 V, ładowanie zapewniał alternator o mocy 580 W. Silnik zblokowany był z w pełni zsynchronizowaną, czterobiegową, manualną skrzynią biegów. Użyto sterowanego hydraulicznie jednotarczowego sprzęgła suchego. Wybór biegu odbywał się poprzez dźwignię umieszczoną w kolumnie kierownicy. Moment obrotowy przenoszony był na koła tylne poprzez dzielony wał napędowy na most tylny. Samochód wyposażono w mechanizm różnicowy. W modelu zastosowano nowoczesne hamulce tarczowe na obydwu osiach. Jednoobwodowy układ sterowany był hydraulicznie, wyposażono go dodatkowo w mechanizm wspomagający. W przedniej osi zastosowano niezależnie zawieszenie oparte na podwójnych wahaczach poprzecznych, dodatkowo użyto stabilizatora skrętnego. Zawieszenie tylne było układem zależnym, wykorzystano w nim resory piórowe i amortyzatory teleskopowe. Wewnątrz kabiny pasażerskiej zastosowano obite sztuczną skórą fotele. Na desce rozdzielczej znajdowało się osiem prostokątnych kontrolek oraz poziomy prędkościomierz z charakterystycznym wyświetlaczem. Deska rozdzielcza Polskiego Fiata 125p 1300 z 1969 roku - stacyjka po lewej stronie, lewarek zmiany biegów w kolumnie kierownicy W drugim roku po rozpoczęciu seryjnej produkcji, do gamy jednostek napędowych dołączono motor o pojemności 1,5 litra. Była to w zasadzie jednostka 1.3 o powiększonej z 72 do 77 mm średnicy cylindra. Zmodyfikowano także konstrukcję gaźnika oraz wentylatora chłodnicy. Wprowadzone zmiany zaowocowały wzrostem mocy maksymalnej o 10 koni mechanicznych, samochód mógł rozpędzić się do prędkości ponad 150 km/h. Samochód był wciąż udoskonalany. W 1971 roku wprowadzono bezobsługowy wał napędowy, wzmocniony tylny most oraz dolną osłonę komory silnika. Od tego czasu wprowadzono nowy system nazewnictwa poszczególnych roczników Fiata oparty na oznaczeniu MR (model roku). We wrześniu 1971 roku przeniesiono umiejscowienie dźwigni zmiany biegów z kolumny kierowniczej na podłogę. Wraz z modelem MR'72 zastosowano zamknięty układ chłodzenia, zmodernizowany dwuobwodowy układ hamulcowy na miejsce starego jednoobwodowego, wyposażony w korektor dostosowujący sił hamowania osi tylnej do jej obciążenia oraz pasy bezpieczeństwa z przodu. Do gamy jednostek napędowych planowano dołączenie nowych odmian dotychczasowo stosowanych silników. Pojazd dostępny był w wersjach: z dachem rozsuwanym, z silnikiem przystosowanym do benzyny o LO 78, z radioodbiornikiem, z dźwignią zmiany biegów w podłodze, z blokadą kierownicy, z ogrzewaną tylną szybą i przystosowanej do strefy zimnej, gorącej bądź o dużym zapyleniu powietrza. Polski Fiat 125p MR'72 PF 125p MR'73/MR'74: W 1972 roku produkcję samochodu FSO Syrena przeniesiono z Żerania na Śląsk, do Bielska-Białej. W ten sposób zwolniono powierzchnię Zakładu nr 1. Została ona przeznaczona na produkcję pochodnych od PF 125p: pickupa, kombi i sanitarki. Zmodernizowano także część istniejących już zakładów zajmujących się produkcją modelu. Zaowocowało to wzrostem wydajności fabryki. W tym samym czasie rozpoczęto produkcję wersji kombi. Wzrastać zaczęła także liczba samochodów eksportowanych, Polski Fiat 125p został zaprezentowany nawet na wystawie w Nowym Jorku, w 1974 roku rozpoczęto eksport na rynek brytyjski. W 1973 roku Fiat 125p doczekał się poważniejszych zmian konstrukcyjnych. Ze względu na obowiązujące wówczas normy bezpieczeństwa zmieniono klamki drzwi na kasetowe oraz poprawiono sposób montażu lusterka wstecznego. Zastosowano nową atrapę chłodnicy - w miejsce dotychczas chromowanej użyto czarnej wykonanej z tworzyw sztucznych. Zmodernizowano konstrukcję przednich foteli przystosowując je do montażu zagłówków oraz układ zawieszenia pojazdu, czteropiórowe resory z tyłu zastąpiono dłuższymi dwupiórowymi, zastosowano także nowe tylne amortyzatory, tylny most podparto na drążkach reakcyjnych. Od 1974 roku samochody wyposażano w nowy typ przekładni kierowniczej. Zmniejszono średnicę koła kierownicy, zaczęto używać dzielonej kolumny kierownicy, rozwiązanie to zwiększało bezpieczeństwo kierowcy w razie wypadku. Zastosowano także nowe dźwigniowe przełączniki świateł, kierunkowskazów i wycieraczek (z programatorem). Oprócz tego zaczęto montować nowy typ stacyjki z blokadą kierownicy. Prędkościomierz został wyskalowany do 180 km/h. W tym samym okresie przygotowano dwie limitowane serie 125p, 1600 Monte Carlo i 1800 Akropolis. Zastosowano w nich silniki DOHC przejęte z PF 132p. Motor 1600 generował moc 98 KM co pozwalało na osiągnięcie 165 km/h, 1800 zaś 105 KM co owocowało prędkościami rzędu 170 km/h. Samochód wyróżniał się także: czarnymi pasami po bokach nadwozia, sportowym kołem kierownicy, obręczami kół ze stopów lekkich, lusterkami bocznymi na przednich błotnikach oraz bogatszym wyposażeniem. Na wersjach tych startowano w rajdach zarówno krajowych i zagranicznych. Produkcję edycji limitowanych zakończono w 1974 roku. PF 125p (1975-1983): W roku 1975 przeprowadzono największą zmianę w historii modelu, nowa wersja została nazwana MR'75. Charakteryzowała się ona zmodernizowaną ścianą przednią nadwozia (nowa atrapa chłodnicy, inne ramki reflektorów, szerokie klosze kierunkowskazów i lamp pozycyjnych) jak i ścianę tylną (w miejsce wąskich pionowych kloszy zastosowano szerokie umieszczone poziomo, nieco zmieniono kształt klapy bagażnika i jej zamek). Samochód wyposażono także w ozdobne listwy po bokach nadwozia i nowe kołpaki oraz ogumowane zderzaki bez kłów. Usunięto boczne lampy kierunkowskazów. Modyfikacjom poddano także wnętrze, zastosowano nowy typ deski rozdzielczej z czarnego tworzywa sztucznego przystosowanej do ewentualnego montażu obrotomierza i radioodbiornika (w większości aut obrotomierz był montowany fabrycznie za dopłatą, także była możliwość nabycia auta z zamontowanym radioodbiornikiem - za dopłatą). Pod deską ulokowano dwie półki na małe przedmioty oraz zamykany schowek. W samochodzie zastosowano także nowy typ urządzenia grzewczego o większej wydajności, wraz z nim zdecydowanie poprawiono system wentylacji wnętrza - dodano nowe dysze nadmuchu powietrza na desce rozdzielczej i zmodernizowano system odprowadzania zużytego powietrza na słupkach tylnych (wysokie chromowane wywietrzniki). Oprócz tego w fotelach przednich zaczęto montować zagłówki regulowane. Pojawiła się opcja montażu podgrzewania szyby tylnej. Polski Fiat 125p 1500 MR'80: Jednostki napędowe otrzymały nowy wałek rozrządu i zmienione nastawy gaźnika co zaowocowało wzrostem mocy maksymalnej o 3,7 kW, silnik 1300 osiągał teraz 65 KM, a wersja 1500 - 75 KM. Dzięki zastosowaniu w konstrukcji m.in. akumulatora w szczelnej obudowie czy opon promieniowych, samochód spełniał ówczesne europejskie wymagania homologacyjne. Także w roku 1975 wprowadzona została do produkcji odmiana dostawcza - pick-up. Pod koniec roku 1976 przygotowano kolejny zestaw modyfikacji dla samochodu. W jego skład wchodziły między innymi: nowy tylny most napędowy polskiej konstrukcji, drobne zmiany w konstrukcji gaźnika, skuteczniejszy hamulec postojowy oraz układ wydechowy charakteryzujący się cichszą pracą. Uchylne szybki w drzwiach przednich zastąpiono stałymi, usunięto rozkładany podłokietnik tylnej kanapy. W 1976 roku wyprodukowano 101 050 sztuk modelu, co łącznie dawało wynik około 568 000 wyprodukowanych PF 125p. W roku 1977 powstała niewielka seria egzemplarzy ze zmodyfikowaną ścianą przednią wyposażoną w prostokątne reflektory sprowadzane z NRD (oznaczenie LUX). Od roku 1977 rozpoczęło się stopniowe zubażanie samochodów opuszczających fabrykę i spadek ich jakości. Dla wersji kombi przygotowano wycieraczkę szyby tylnej wraz ze spryskiwaczem. Polski Fiat 125p 1500 MR'75 W roku 1978 wprowadzono do produkcji Poloneza, następcę modelu 125p. Początkowo planowano zakończenie produkcji przestarzałego już PF 125p maksymalnie do roku 1982, jednakże oba samochody produkowane były jednocześnie przez prawie 13 kolejnych lat (do 1991). Rozpoczął się proces ujednolicania konstrukcji obydwu samochodów. Do Polskiego Fiata 125p adaptowano nowocześniejsze elementy konstrukcyjne z Poloneza. W 1978 wprowadzono nowy system otwierania bagażnika - usunięto zamek z klapy na której pozostała wnęka, dźwignię umieszczono wewnątrz nadwozia, kierownicę wraz z osłoną zaadaptowano z nowego pojazdu. W 1980 chromowane ramki świateł pozycyjnych z przodu zastąpiono czarnymi plastikowymi (w wersjach eksportowych chromowane montowane do 1989), podobnie postąpiono z wywietrznikami na słupkach tylnych. Dostępne były wówczas trzy wersje modelu: popularna, standardowa oraz luksusowa. Wariant popularny został pozbawiony: obrotomierza, zapalniczki, kołpaków kół, listew bocznych na drzwiach, podłokietników, zagłówków, programatora pracy wycieraczek, listew ozdobnych na progach, same progi malowano na kolor czarny. Wersja luksusowa w stosunku do standardowej była bogatsza o: wzmocniony silnik 1.5, ogrzewaną tylną szybę, przednie lampy przeciwmgłowe halogenowe, bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa z Poloneza, radioodbiornik Skald, sprzęgło z centralną sprężyną, przednie fotele z Poloneza, tylna kanapa z tekstylnym obiciem, opony D-124 oraz oznaczenie Lux. Od 1982 montowano tylną klapę bez wnęki na zamek. W zależności od rocznika i wersji nadwozia pojazd wyposażony mógł być w: wycieraczki reflektorów przednich, obręcze kół ze stopów lekkich, silnik wzmocniony do 82 KM (60,4 kW) lub przystosowany do benzyny LO 78, szyby przeciwsłoneczne, prostokątne reflektory przednie, światła przeciwmgłowe przednie, sygnalizator uszkodzenia układu hamulcowego, wyłącznik świateł awaryjnych oraz wycieraczkę tylnej szyby (kombi), oprócz tego wyróżniano odmianę dla strefy gorącej, zimnej oraz o zwiększonym zapyleniu powietrza. FSO 125p (1983-1991): 1 stycznia 1983 roku wygasła umowa licencyjna między Fiatem a FSO, w związku z tym musiano zmienić nazwę auta na FSO 125p. Wiązało się to z wprowadzeniem nowego znaczka na kracie wlotu powietrza oraz usunięciem tabliczki "Licencja Fiat" z prawego przedniego nadkola. Zmieniono także sposób oznaczania wersji, litery L, C, M, E i S oznaczały poziom wyposażenia samochodu. FSO 125p w odmianie C był pojazdem bazowym maksymalnie zubożonym, w przypadku wariantu L samochód wyposażony był między innymi w: ogrzewanie tylnej szyby, zapalniczkę, uchwyty dla pasażerów, boczne listwy, duże podłokietniki z przodu i obrotomierz, S stosowano dla silnika wzmocnionego, M dla pojazdów z jednostkami napędowymi z Poloneza, E zaś dla silników z zapłonem elektronicznym. W tym samym roku wprowadzono alternator oraz wskaźniki temperatury wody i poziomu paliwa z FSO Poloneza MR'83 oraz bezobsługowe sprzęgło sterowane mechanicznie. W kwietniu 1983 roku zubożono nadwozie. Wprowadzono lampy boczne kierunkowskazów i małe czarne kołpaki, usunięto lampki oświetlenia bagażnika, zapalniczki, oświetlenie schowka, usunięto programator wycieraczek, listwy zewnętrzne z drzwi, odblaski drzwiowe oraz wewnątrz małe podłokietniki. Od roku 1984 w 125p zaczęto montować silniki pochodzące z Poloneza, rok później wprowadzono skrzynie 5-biegowe, a od 1986 światło przeciwmgłowe tylne. W zależności od rocznika i wersji nadwozia pojazd wyposażony mógł być w: ogrzewaną tylną szybę, obrotomierz, wzmocniony silnik 1500, zapłon elektroniczny, prędkościomierz w milach, układ zubażający mieszankę paliwową, reflektory przeciwmgłowe przednie, reflektory z żółtym światłem, koła ze stopów lekkich, elektroniczny regulator pracy wycieraczek, zapalniczkę czy też osłony wnęk kół przednich. W 1986 powstała krótka seria FSO 125p z silnikami wysokoprężnymi 1.6 konstrukcji Volkswagena. Była to niewysilona jednostka o mocy maksymalnej 54 KM co zapewniało gorsze niż w przypadku bazowych silników osiągi. FSO 125p 1.6 D był w stanie osiągnąć prędkość maksymalną rzędu 125 km/h przy średnim zużyciu paliwa 7,5 l na 100 km. Od 1987 roku pojazdy montowano bez srebrnych klinów szyb oraz listew drzwi ze stali nierdzewnej. Ostatnią modernizacją była zmiana prędkościomierza w czerwcu 1988 - zamiast charakterystycznego poziomego z ruchomym paskiem zastosowano okrągłe tarcze. Ostatni egzemplarz wyprodukowano 29 czerwca 1991, ogółem w FSO powstało 1 445 699 egzemplarzy. Eksport i eksport wewnętrzny objęły 874 966 egzemplarzy, w tym eksport – 586 376 sztuk, wysyłanych do około 80 krajów. Deska rozdzielcza FSO 125p 1.5 C z 1985 roku Deska rozdzielcza FSO 125p 1.5 ME z 1990 roku Wersje użytkowe Polskiego Fiata 125P: - Polski Fiat 125p kombi i sanitarka Wersja kombi wprowadzona została w roku 1972 jako następca FSO Warszawy 223 K/224 K. Główne różnice w porównaniu z wersją sedan zauważalne były w tylnej części nadwozia. W kombi zastosowano piąte drzwi otwierane do góry, samo nadwozie było o 80 mm dłuższe niż w standardowym 125p. Wewnątrz zastosowano składaną tylną kanapę bez podłokietnika, zwiększyło to wartość użytkową samochodu. Kombi przystosowane cechowało się ładownością 450 kg, z tego względu wzmocniona została konstrukcja tylnej osi. Samochód był cięższy od sedana od 65 kg, z tego powodu czas przyspieszenia 0-100 km/h był dłuższy o 2 s (22 s dla silnika 1500 ). W 1983 roku nazwa została zmieniona na FSO 125p Kombi i przechodziła te same modernizacje i zmiany co FSO 125p. Początkowo odmiana ta trafiała do oddziałów Milicji Obywatelskiej i pogotowia ratunkowego, w późniejszym czasie dostępna była także dla prywatnych odbiorców. Poziom produkcji kombi nie przekraczał 20% produkcji łącznej. W oparciu o kombi stworzono sanitarkę przeznaczoną dla służby zdrowia. W pojeździe zamontowano wysuwane nosze, obok fotel dla lekarza, na dachu znalazł się dodatkowy wywietrznik oraz sygnalizator świetlny. Sanitarka wyróżniała się dodatkowo matowymi szybami tylnymi. W tylnej części zastosowano dodatkowe krzesło dla sanitariusza lub pielęgniarki, wnętrze pojazdu wykończone było błękitną tapicerką ze skaju. - Polski Fiat 125p Pick-up Wersja pickup będąca połączeniem części mechanicznej Polskiego Fiat 125p i nadwozia stworzonego przez FSO na podstawie nadwozia Polskiego Fiata 125p Kombi została po raz pierwszy zaprezentowana w roku 1972, trafiła zaś do produkcji trzy lata później. Poziom produkcji wersji pick-up stanowił niewielki procent ogółu. Przednia część pojazdu nie różniła się od wersji osobowej, zmiany widoczne były od środkowego słupka nadwozia, za przednimi fotelami znajduje się ściana odgradzająca część pasażerską od towarowej, zamontowano w niej okno osłonięte stalowymi prętami. Po prawej stronie skrzyni ładunkowej o powierzchni 2,5 m² ulokowano koło zapasowe. Podwozie pick-up charakteryzowało się wzmocnioną konstrukcją, wytrzymalsza była tylna oś z grubszymi piórami resorów, zastosowano inny typ tylnego mostu oraz ogumienia. Pick-up dostępny był zarówno z silnikiem 1300 jak i 1500. Produkowana od 1975 do zakończenia produkcji FSO 125p. Wersja ta przechodziła te same modernizacje i zmiany co wersja sedan. W 1983 roku nazwa została zmieniona na FSO 125p Pick-up i przechodziła te same modernizacje i zmiany co FSO 125p. Następcą tego samochodu został FSO Polonez Truck wprowadzony do produkcji w 1988 roku. W połowie lat 70. rozważano wprowadzenie odmiany pick-up przygotowanej z myślą o rynku północnoamerykańskim. Nowy samochód miał być wyposażony w zderzaki podobne do tych z Volvo 164, silnik V4 i skrzynię biegów z Forda spełniający ostrzejsze normy spalin oraz inną konstrukcję układu zawieszenia. Powstał tylko jeden egzemplarz prototypu, testowano go na terenie Falenicy. W 1975 roku testowano w USA trzy pojazdy 125p, tylko pick-up po odpowiednich modernizacjach (m.in: szyby klejone, układ recyrkulacji spalin, gaźnik, obrysowe kierunkowskazy boczne) spełnił wymogi DOT/EPA. Sprawa eksportu 125p na rynek północnoamerykański upadła ostatecznie w 1980 roku. - Radiowóz Na bazie Polskiego Fiata 125p konstruowano radiowozy dla Milicji Obywatelskiej. Od wersji cywilnej pojazd różnił się: radiostacją i szybą odgradzającą przednie i tylne siedzenia wewnątrz, syreną alarmową i sygnałem świetlnym, specjalnym malowaniem oraz przednimi światłami przeciwmgielnymi w standardzie. Polski Fiat 125p w sporcie: - Rajd Monte Carlo W celu wdrożenia nowego modelu do sportu samochodowego utworzono w roku 1971 przy FSO Ośrodek Sportu Samochodowego. Pierwszy start 125p w Rajdzie Monte Carlo miał miejsce w 1971 roku, z dwóch polskich załóg żadna nie ukończyła zmagań. Rok później zespół fabryczny wziął udział w Rajdzie Monte Carlo. Załoga złożona z Roberta Muchy i Lecha Jaworowicza zajęła w klasyfikacji generalnej 24. pozycję, Sobiesław i Ewa Zasada nie ukończyli rajdu z powodu awarii tylnej osi. W Monte Carlo 1973 kierujący 125p Robert Mucha zajął 35. miejsce w klasyfikacji generalnej, oprócz niego startowały także załogi: Marian Bień i Janusz Wojtyna (41. w klasyfikacji generalnej), Andrzej Jaroszewicz i Andrzej Szulc oraz Maciej Stawowiak i Lech Jaworowicz (nie ukończyli rajdu - awaria silnika) Na Rajd Monte Carlo 1975 przybyło sześć załóg kierujących Polskimi Fiatami 125p. Maciej Stawowiak z Janem Czyżykiem zajęli 12. pozycję w klasyfikacji generalnej, Marian Bień z Andrzejem Turczyńskim zaś 16. Pozostałe cztery załogi nie ukończyły rajdu. Dwa lata później udział w zawodach wzięły trzy polskie drużyny, żadna z nich nie ukończyła rajdu. - Rajd Akropolis Polska załoga w składzie Andrzej Jaroszewicz i Andrzej Szulc wzięła udział w 20. Rajdzie Akropolis (1972). Samochodem Polski Fiat 125p z numerem startowym 25. ukończyli rywalizację na 11 miejscu. - Press on Regardless W roku 1973 zespół FSO wystartował w amerykańskim rajdzie Press on Regardless będącym jednocześnie eliminacją do mistrzostw świata. Wystartowały trzy załogi, najlepiej spisali się Robert Mucha i Ryszard Żyszkowski zajmując 1. pozycję w swojej klasie i 6. w klasyfikacji generalnej, Andrzej Jarosiewicz ze Zbigniewem Dziadurą uplasowali się na 12. pozycji, zaś Marek Varisella i Janina Jedynak na 15. W rankingu producentów Polski Fiat z 18 punktami zajął 11. pozycję. - Rajd Polski W roku 1973 Rajd Polski był 7. rundą Rajdowych Mistrzostw Świata. Zmagania ukończyły tylko 3 z 62 drużyn, Maciej Stawowiak i Jan Czyżyk zajęli Polskim Fiatem 125p trzecią pozycję. W Rajdzie Polski 1974 5. i 6. pozycja w klasyfikacji generalnej przypadła odpowiednio Krzysztofowi Komornickiemu i Jackowi Różańskiemu oraz Maciejowi Stawowiakowi i Janowi Czyżykowi, obie załogi prowadziły 125p 1600 Monte Carlo. W 35. Rajdzie Polski 6. lokatę zdobyła drużyna Komornicki i Wojtyna (PF 125p 1600 Monte Carlo), 11. zaś Dobrzański i Ryniak (125p). Rok później Polskie Fiaty 125p 1600 MC zajęły w klasyfikacji generalnej miejsca: trzecie (Komornicki i Wojtyna), piąte (Ciecierzyński i Brzozowski) i siódme (Bień i Jedynak). Sezon 1977 to dla 125p 1600 MC pozycje 11. (Stawowiak i Lewandowski) i 12. (Ciecierzyński i Różański). - Rekord średniej prędkości na długim dystansie W roku 1973 ośmiu kierowców (Sobiesław Zasada, Marek Varisella, Andrzej Jaroszewicz, Robert Mucha, Andrzej Aromiński, Jerzy Dobrzański, Ryszard Nowicki i Franciszek Postawka) pobiło Polskim Fiatem 125p trzy rekordy długodystansowe samochodów turystycznych w klasie do 1500 cm³. Wydarzenie miało miejsce na jednym z odcinków podwrocławskiej autostrady (Legnica-Wrocław), rozpoczęto je 15 czerwca. Poprzedni rekord ustanowiony został w roku 1952 przez samochód Simca Aronde. Uzyskana średnia prędkość przejazdu równa 138 km/h pozwoliła na pobicie rekordu na dystansach: 25 000 (23 czerwca) i 50 000 km (27 czerwca) oraz 25 000 mil należący wcześniej do Forda Cortiny (30 czerwca). Przebieg zmagań był na bieżąco relacjonowany przez TVP i prasę. Samochód przygotowany do bicia rekordu różnił się nieco od wersji fabrycznej. Była to najnowsza wówczas wersja 125p wyposażona w kasetowe klamki i 2-piórowe resory na tylnej osi. Zastosowano silnik 1500 o mocy 85 KM, osprzęt pochodził od zachodnich producentów. Pojemność zbiornika paliwa wynosiła 70 litrów, o 25 l więcej niż w wersji drogowej. Najpoważniejszą modyfikacją było zastosowanie 5-biegowej skrzyni biegów z nadbiegiem co pozwalało na podróż z wysoką prędkością przy dopuszczalnych obrotach silnika. Tak przygotowany samochód był w stanie rozpędzić się do około 175 km/h. Źrodło: Wikipedia
  24. Polski finał Volkswagen Junior Masters Poznań, 10 czerwca 2013 r. – W sobotę i niedzielę w podpoznańskiej Opalenicy odbyły się polskie eliminacje do prestiżowego turnieju Volkswagen Junior Masters 2014. W tym roku w turnieju bierze udział 350 najlepszych młodzieżowych drużyn na całym świecie. To 5.000 młodych piłkarzy, którzy walczą o udział w wielkim światowym finale, który rozegrany zostanie w przyszłym roku w Rzymie. W zawodach udział biorą zawodnicy w wieku 11 i 12 lat. Volkswagen Junior Masters jest wydarzeniem o międzynarodowej randze, organizowanym pod patronatem Volkswagena od 1999 roku. Finały odbywają się na czterech kontynentach, za każdym razem w innym kraju. Niezależnie od tego gdzie mają miejsce rozgrywki, zawsze obowiązują te same zasady gry, zgodne z regulacjami FIFA. „Volkswagen od wielu lat wspiera sport oraz młode talenty. Z dużą radością obserwowałem olbrzymie zaangażowanie i wolę walki młodych zawodników. Na boisku, na którym rozegrano finałowe mecze polskich eliminacji Volkswagen Junior Masters, podczas Euro 2012 trenowali Cristiano Ronaldo, Nani i Pepe. Nie mam wątpliwości, że wielu młodych zawodników uczestniczących w turnieju Volkswagena, w przyszłości odniesie wielkie sukcesy, podobnie jak gwiazdy portugalskiej reprezentacji.” – powiedział Wojciech Tomaszkiewicz, dyrektor marki Volkswagen podczas ceremonii wręczenia medali. W polskiej edycji wzięło udział 16 drużyn z rocznika 2001 – 2003: Arka Gdynia, Zawisza Bydgoszcz, Korona Kielce, Lech Poznań, Jagiellonia Białystok, Wisła Kraków, Legia Warszawa, Piast Gliwice, Cracovia Kraków, GKS Bełchatów, Warta Poznań, Ruch Chorzów, Polonia Warszawa, Pogoń Szczecin, Zagłębie Lubin oraz Lechia Gdańsk. Mecze rozegrane zostały na terenach należących do Hotelu Remes, który był centrum pobytowym reprezentacji Portugalii podczas Euro 2012. Turniej wygrała drużyna Lecha Poznań - po emocjonującym finale, w którym pokonała Ruch Chorzów 6:1. Lech Poznań będzie reprezentować Polskę podczas Światowego Finału w Rzymie, który odbędzie się w 2014 r. Źródło: Volkswagen Group Polska
  25. Polski Fiat 508 - pierwszy Polski Fiat Na mocy umowy licencyjnej, podpisanej 21 września 1932 roku z włoską firmą FIAT, rozpoczęto montaż, a później produkcję małego samochodu osobowego Fiata 508 Balilla w Państwowych Zakładach Inżynierii w Warszawie. Było to najbardziej popularne auto osobowe na polskich drogach w latach trzydziestych. Do dnia dzisiejszego przetrwało niewiele egzemplarzy, zwykle w muzeach i kolekcjach prywatnych. W Polsce produkowano pierwszą wersję Fiata, oznaczaną 508 I, w której stosowano silnik o pojemności 1 litra osiągający moc 20 KM. Zastosowano w nim wiele zmian konstrukcyjnych, wzmacniając m.in. ramę, oś przednią, tylny most, zmieniając charakterystykę zawieszenia, czy stosując inne koła. Wszystkie zmiany miały na celu dostosowanie samochodu do polskich dróg a w zasadzie ich braku (większość dróg krajowych była nieutwardzona). W latach 1934-1935 produkowano wersję 508 II. W 1935 roku wprowadzono do produkcji model 508 III Junak oraz jego wersję wojskową 508 III/W Łazik. Modernizacja wersji cywilnej dotyczyła między innymi unowocześnienia nadwozia, powiększenia jego wnętrza, czy zwiększenia mocy silnika do 24 KM przy 3600 obr/min. 508 III Junak osiągał prędkość maksymalną 100 km/h i spalał 8 l/100 km, zaś 508 III furgon 85 km/h i 10-12 l/100km.Od 1936 roku Polski Fiat 508 III otrzymał nazwę handlową „Junak”, przy czym odnosiła się ona tylko do wersji osobowej z zamkniętą karoserią typu kareta. W tym samym roku ruszyła również produkcja wersji pochodnych: uterenowionego łazika (głównie dla wojska), dostawczego furgonu i półciężarowego pick-up’a. Podstawowa wersja, produkowana od 1935 roku, Polskiego Fiat 508 III Junak posiada karoserię dwudrzwiową. Po pewnym czasie rozpoczęto również produkcje wersji czterodrzwiowej. Fiat 508 Balilla 3-Speed '1932–34 Polski Fiat 508 III Junak FIAT 508 III/W Łazik Źrodło: Wikipedia
×