Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • smyk

      Problemy z logowaniem?   24.04.2017

      Drogi użytkowniku jeśli masz problemy z zalogowaniem się na forum, spróbuj ustalić swoje hasło ponownie, korzystając z opcji Odzyskiwania hasła http://forumsamochodowe.com/lostpassword/. Powyższy problem jest wynikiem migracji forum na nowe oprogramowanie forum, które używa innego algorytmu do szyfrowania haseł. 

Wyszukaj

Wyświetlanie wyników dla tagów 'jazdy' .



Więcej opcji wyszukiwania

  • Wyszukaj za pomocą tagów

    Wpisz tagi, oddzielając je przecinkami.
  • Wyszukaj za pomocą nazwy autora

Typ zawartości


Forum

  • Motoryzacja forum
    • Ogólnie o samochodach
    • Nasze pojazdy
    • Zakup samochodu - jakie auto kupić?
    • Ubezpieczenie OC, AC, NNW, Assistance
    • Testy samochodów
    • Niusy motoryzacyjne
    • Tuning
    • Własny biznes
    • Prawo w motoryzacji
    • Bezpieczeństwo na drodze
    • Forum 4x4, Terenowe, Off-road, Pick up
    • Samochody zabytkowe
    • Forum Caravaning
    • Sprzęt elektroniczny i soft
  • Problemy techniczne
    • Alufelgi, felgi i opony
    • Silnik, układ napędowy, chłodzenia i paliwowy
    • Podwozie, zawieszenie, układ kierowniczy i hamulcowy
    • Wnętrze samochodu, wentylacja, klimatyzacja
    • Elektryka i elektronika samochodowa
    • Diagnostyka samochodowa
    • Zrób to sam
    • Instalacje gazowe, LPG, CNG
    • Nadwozie, karoseria, oświetlenie, lakier
    • Inne problemy techniczne
  • Auto Forum
    • Forum Alfa Romeo
    • Forum Audi
    • Forum BMW
    • Forum Citroën
    • Forum Chevrolet i Daewoo
    • Forum Chrysler, Dodge i Plymouth
    • Forum Dacia
    • Forum Fiat
    • Forum Ford
    • Forum Honda
    • Forum Hyundai
    • Forum Jaguar
    • Forum Jeep
    • Forum Kia
    • Forum Lancia
    • Forum Land Rover i Range Rover
    • Forum Lexus
    • Forum Mazda
    • Forum Mercedes
    • Forum MINI
    • Forum Mitsubishi
    • Forum Nissan
    • Forum Opel
    • Forum Peugeot
    • Forum Porsche
    • Forum Renault
    • Forum Rover
    • Forum SAAB
    • Forum Seat
    • Forum Skoda
    • Forum SMART
    • Forum Subaru
    • Forum Suzuki
    • Forum Toyota
    • Forum Volkswagen
    • Forum Volvo
    • Exotic Cars
  • Skutery, motory, motocykle i inne jednoślady
    • Forum Jednoślady: motocykle, skutery, rowery
  • Sporty motorowe
    • Sporty motorowe
  • Pojazdy użytkowe
    • Forum Pojazdów Użytkowych
  • Virtual Tuning i Manga Cars
    • Forum Virtual Tuning - VT
    • Forum Manga Cars - Pixel Cars
  • Modelarstwo Samochodowe
    • Forum Modelarstwa Samochodowego
  • Rysowane Samochody
    • Ogólnie o rysowaniu
    • Stock
    • Tun
    • RS Concept
    • Zawody
  • Inne
    • Konkursy na forum
    • Przywitaj się :)
    • Hydepark
    • Fotografia
    • Auto Filmy: filmy motoryzacyjne
    • Auto tapety, gry i wygaszacze motoryzacyjne
    • Zloty, imprezy, targi motoryzacyjne
    • Sprawy organizacyjne
  • Ogłoszenia motoryzacyjne
    • Giełda samochodowa
    • Giełda części
    • Usługi motoryzacyjne
    • Praca w motoryzacji
    • Pozostałe motoryzacyjne
    • Ogłoszenia drobne

Blogi

Brak wyników

Brak wyników

Kalendarze

  • Community Calendar
  • Default Calendar

Kategorie

Brak wyników

Brak wyników


Znaleziono 182 wyników

  1. Czy trudno zdać testy teoretyczne na prawo jazdy kat b? Czy to prawda, że trzeba przerobić 2 tysiące pytań? Gdzie można znaleźć aktualne pytania do testów na egzamin teoretyczny?
  2. Prawo Jazdy

    Załatwienie prawa jazdy, obywatelom europejskich krajów. Legalne prawa jazdy. Wszystkie prawa, w całości zanoszą się do bazy GAI Ukrainy. Prawa, nowego wzorca 2014 Roku ( Międzynarodowe ). Dokumenty z autoszkoły dodają się, świadectwo i egzamin karta kierowcy. U nas możecie kupić prawa kategorii A. B. C. D. Odkrycie dodatkowych kategorii(Jeśli kupowały prawa u nas). Ukraińskie prawo jazdy, legalne we wszystkich krajach europejskiego związek, z tym żadnych problemów nie powstaje. Za pragnieniem można podać zapotrzebowanie na zamianę praw, na prawa swojego kraju.( Bez egzaminów i prowadzenia ) Współpracując z nami, oszczędzacie czas. Pełna poufność!. Przy pragnieniem kupić u nas prawo jazdy, prośba pisać tu : driverslicense2016@gmail.com albo na stronę w Facebook https://www.facebook.com/profile.php?id=100011525658905
  3. Prawo Jazdy

    Załatwienie prawa jazdy, obywatelom europejskich krajów. Legalne prawa jazdy. Wszystkie prawa, w całości zanoszą się do bazy GAI Ukrainy. Prawa, nowego wzorca 2014 Roku ( Międzynarodowe ). Dokumenty z autoszkoły dodają się, świadectwo i egzamin karta kierowcy. U nas możecie kupić prawa kategorii A. B. C. D. Odkrycie dodatkowych kategorii(Jeśli kupowały prawa u nas). Ukraińskie prawo jazdy, legalne we wszystkich krajach europejskiego związek, z tym żadnych problemów nie powstaje. Za pragnieniem można podać zapotrzebowanie na zamianę praw, na prawa swojego kraju.( Bez egzaminów i prowadzenia ) Współpracując z nami, oszczędzacie czas. Pełna poufność!. Przy pragnieniem kupić u nas prawo jazdy, prośba pisać tu : driverslicense2016@gmail.com albo na stronę w Facebook https://www.facebook.com/profile.php?id=100011525658905
  4. Załatwienie prawa jazdy, obywatelom europejskich krajów. Legalne prawa jazdy. Wszystkie prawa, w całości zanoszą się do bazy GAI Ukrainy. Prawa, nowego wzorca 2014 Roku ( Międzynarodowe ). Dokumenty z autoszkoły dodają się, świadectwo i egzamin karta kierowcy. U nas możecie kupić prawa kategorii A. B. C. D. Odkrycie dodatkowych kategorii(Jeśli kupowały prawa u nas). Ukraińskie prawo jazdy, legalne we wszystkich krajach europejskiego związek, z tym żadnych problemów nie powstaje. Za pragnieniem można podać zapotrzebowanie na zamianę praw, na prawa swojego kraju.( Bez egzaminów i prowadzenia ) Współpracując z nami, oszczędzacie czas. Pełna poufność!. Przy pragnieniem kupić u nas prawo jazdy, prośba pisać tu : driverslicense2016@gmail.com albo na stronę w Facebook https://www.facebook.com/profile.php?id=100011525658905
  5. Prawo Jazdy

    Załatwienie prawa jazdy, obywatelom europejskich krajów. Legalne prawa jazdy. Wszystkie prawa, w całości zanoszą się do bazy GAI Ukrainy. Prawa, nowego wzorca 2014 Roku ( Międzynarodowe ). Dokumenty z autoszkoły dodają się, świadectwo i egzamin karta kierowcy. U nas możecie kupić prawa kategorii A. B. C. D. Odkrycie dodatkowych kategorii(Jeśli kupowały prawa u nas). Ukraińskie prawo jazdy, legalne we wszystkich krajach europejskiego związek, z tym żadnych problemów nie powstaje. Za pragnieniem można podać zapotrzebowanie na zamianę praw, na prawa swojego kraju.( Bez egzaminów i prowadzenia ) Współpracując z nami, oszczędzacie czas. Pełna poufność!. Przy pragnieniem kupić u nas prawo jazdy, prośba pisać tu : driverslicense2016@gmail.com albo na stronę w Facebook https://www.facebook.com/profile.php?id=100011525658905
  6. Czy ktoś z was korzystał może z kursów doskonalenia technik jazdy? A więc te wszystkie troleje i maty. Poruszanie się po śliskiej nawierzchni. Mieliście może z tym do czynienia? Pytam, bo zastanawiam się nad zasadnością skorzystania z tego typu kursów.
  7. Witam użytkownicy forumsamochodowe.com, Nazywam się Arek i współprwadzę portal drive-again.com. Postaram się dość krótko przedstawić jak mozemy pomóc dla użytkowników forum uzyskać prawo jazdy które akceptowalne jest w naszym kraju. Od 2 lat zajmujemy się pomocą w organizacja prawa jazdy. Prawo jazdy takie jest w pełni akceptowalne w naszym kraju na mocy Konwencji O RUCHU DROGOWYM, PROTOKÓŁ W SPRAWIE ZNAKÓW I SYGNAŁÓW DROGOWYCH z dnia 19 września 1949. Więcej informacji znajdziecie u nas na stronie lub proszę pytać tutaj w wątku. Postaram się odpowiedzieć na wszystkie pytania. Pomagamy przy prawie jazdy kategoria A+B lub wszystkich kategoriach ( również na samochody dostawcze, tiry z naczepami itd ). Pare zalet takiego prawa jazdy: Brak zbierania punktów = brak możliwości odebrania prawa jazdy za punkty Dużo tansze niż w przypadku 5 egzaminów lub w przypadku egzaminu i kursu na samochody dostawcze Gwarancja dostępności Akceptowalne we wszystkich krajach konwencji Genewskiej Możliwość wymiany* Otrzymujecie od nas wszystkie dokumenty wymagane przy kontroli Pragnę zaznaczyć, że nie współpracujemy z osobami objętymi zakazem sądowym na prowadzenie aut np. Za alkohol lub inne. Dla użytkowników forum przygotowaliśmy również promocję na hasło „forumsamochodowe2015” która daje 50 Euro zniżki na nasze prawo jazdy. *W Polsce na chwile obecną nie ma możliwości wymiany ale otrzymujemy sygnały z innych krajii jak np. Szwecja, iż w ciągu dosłownie 7 dni można takie prawo jazdy wymienić na „lokalne”. W razie pytań zapraszam do kontaktu na : - priv - zadania pytania tutaj - Facebook: facebook.com/driveagain - mail lub strona : support[małpa]drive-again.com
  8. Witam Mam pytanie, posiadam prawo jazdy kat. B1 i chcialbym jezdzic normalnym samochodem osobowym waga 750kg. Co grozi mi jezeli zatrzyma mnie policja?? Chodzi mi na tych nowych przepisach. Z gory dziekuje za odpowiedz Pozdrawiam
  9. Nowy Hyundai i20, będący aktualnie drugim najlepiej sprzedającym się modelem marki Hyundai, trafił do stołecznych szkół jazdy. Zainteresowanie tym modelem wiąże się z oficjalnym dołączeniem Hyundaia i20 do floty samochodów Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego, na których zdaje się egzamin na prawo jazdy. Jest to także dowód na docenienie przez branżę szkoleniową nowej jakości i solidności modeli Hyundai - kluczowych cech samochodu w procesie szkolenia przyszłych kierowców. W ciągu ostatnich dwóch miesięcy Dealerzy dostarczyli do warszawskich szkół jazdy ponad 200 samochodów, a portfel zamówień jest dwukrotnie większy co oznacza, iż do końca roku szkoły będą posiadać w swoich flotach już kilkaset aut. Dlatego też, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom instytucji szkoleniowych, Hyundai Motor Poland przygotował specjalny program sprzedażowy, dedykowany właśnie szkołom jazdy. i20 Nowej Generacji powstał w centrum projektowym Hyundaia w niemieckim Russelsheim, a produkowany jest w zmodernizowanej fabryce Hyundaia w Turcji. Samochód przyciąga uwagę zgrabną, dynamiczną sylwetką oraz wyjątkowo przestrzennym i nowoczesnym wnętrzem. Model dostępny jest w kilku wersjach silnikowych - z silnikiem benzynowym o pojemności 1.2l i 1.4l oraz Diesel 1.1l i 1.4l. Bogate wyposażenie obejmuje również elementy dostępne zazwyczaj w modelach z wyższego segmentu np. podgrzewana kierownica, panoramiczny dach czy system automatycznego odparowania szyb. Podobnie jak wszystkie modele Hyundaia, Nowy i20 posiada 5-letnią gwarancję bez limitu kilometrów, uzupełnioną o 5 lat Assistance i 5 lat kontroli technicznej. źródło: Hyundai Motor Poland
  10. VW Polo umarło w trakcie jazdy, nie odpala 18 Maj 2015, 13:53 Witam, sytuacja wyglądała następująco: podczas normalnej jazdy auto szarpnęło, zapaliła się kontrolka EPC, silnik zgasł. Od tego czasu rozrusznik kręci ale silnik się nie odzywa, zarówno przy próbie odpalenia na benzynie jak i na gazie. Podczas spychania auta z drogi i próby odpalenia "na pych" pojawiło się dodatkowo piszczenie. Czy w wypadku gdyby auto odpaliło "na pych" można jechać z zapaloną kontrolką EPC i tym sygnałem dźwiękowym? Zdaję sobie sprawę że nikt mi nie postawi diagnozy przez internet ale interesują mnie możliwe przyczyny i ich koszty, ponieważ auto jest za granicą a koszt ściągnięcia do kraju to jakieś 1300zł i nie wiem czy nie będzie taniej zrobić jednak tego tutaj. Nie wiem czy to ma bezpośredni związek z tą awarią (choć pewnie ma) ale jakiś czas temu było tak, że auto nie chciało palić na ciepłym silniku, pomagało wtedy lekkie dodanie gazu. Problem ten ostatni raz miał miejsce jakieś 2,5-3 miesiące temu. Polo Classic 2000r. 1.4 75KM LPG Z góry dziękuję za wszelkie uwagi
  11. Mózg autonomicznej jazdy Audi: centralny komputer sterujący Centralny komputer zawiaduje wszystkimi systemami umożliwiającymi autonomiczną jazdę Zaawansowana moc obliczeniowa wielkości tabletu Seryjna produkcja: w najbliższych dwóch latach Ingolstadt, 31 marca 2015 r. Sercem opracowywanych przez Audi przyszłościowych systemów umożliwiających autonomiczną jazdę, jest centralny komputer zwany w skrócie zFAS. Ten supermózg wszystkich operacji systemu, wykorzystuje najnowsze procesory wysokiej mocy i w niedalekiej przyszłości będzie stopniowo znajdował zastosowanie w palecie modelowej Audi. To ważny kamień milowy na drodze ku nowym, zautomatyzowanym funkcjom prowadzenia i dowód pionierskiej roli, jaką Audi odgrywa na polu autonomicznej jazdy. Teraz, wyspecjalizowana firma Delphi podpisała z Audi kontrakt na produkcję seryjną tego komputera. Audi stworzyło centralny komputer sterujący w kooperacji z czołowymi, zajmującymi się nowymi technologiami partnerami z całego świata. Zespół specjalistów z firm TTTech, Mobileye, nVidia i Delphi, pod kierownictwem inżynierów z Ingolstadt, opracował szereg elementów składowych oprogramowania i sprzętu. Jako przyszłego dostawcę systemu płyty głównej zFAS, Audi wybrało firmę Delphi. zFAS zbiera ogromną ilość różnych informacji rejestrowanych przez czujniki. Na ich podstawie, błyskawicznie oblicza pełen obraz otoczenia pojazdu. Następnie z informacji korzystają wszystkie systemy wsparcia. Jest więc centralnym punktem przetwarzania wszystkich funkcji autonomicznej jazdy. Dotychczas zarządzanie systemami wsparcia kierowcy odbywało się zazwyczaj z wykorzystaniem osobnych sterowników. Audi, jako pierwszy producent w branży motoryzacyjnej, postawiło na stworzenie i wykorzystanie centralnej jednostki sterującej. Firma podeszła do zagadnienia holistycznie i postanowiła skonsolidować sterowanie całym portfolio funkcji, wymaganych czujników, sprzętu i architektury oprogramowania na poziomie centralnego systemu. Bezpieczeństwo danych było przy tym najwyższym priorytetem. Najwyższej jakości komponenty elektroniczne są w przypadku tak kompaktowej konstrukcji komputera podstawowym warunkiem zapewnienia wysokiej mocy obliczeniowej. Płyta główna zFAS wyposażona jest zarówno w procesor mobilny EyeQ3 produkcji Mobileye, jak i w nowy procesor Tegra K1 firmy nVidia. Wysoka moc obliczeniowa tego komputera osiągnięta dzięki takiemu rozwiązaniu, odpowiada całkowitej mocy obliczeniowej wszystkich podzespołów architektury elektronicznej dobrze wyposażonego samochodu klasy średniej. Dzięki wysokiemu stopniowi integracji, nowa płyta główna ma wielkość tabletu. Jej modułowa konstrukcja sprawia, że zFAS jest elastycznie skalowalny, i przez to pod każdym względem to przyszłościowe rozwiązanie. Audi współdziała z czołowymi, światowymi firmami takimi jak Bosch, Continental, Valeo czy Delphi, i wspólnie z nimi pracuje nad automatyzacją układu hamulcowego i układu kierowniczego. Celem współpracy jest opracowanie wspólnych standardów oraz – zmierzając ku w pełni autonomicznej jeździe – stworzenie, z myślą o klientach, oferty nowoczesnych systemów wsparcia kierowcy, zapewniających większe bezpieczeństwo i komfort. W niedalekiej przyszłości, Audi connect pozwoli również autonomicznie poruszającym się samochodom marki Audi „uczyć się” drogi i otoczenia podczas jazdy. Za pośrednictwem sieć telefonii komórkowej, także z wykorzystaniem szybkiego standardu transmisji danych LTE, dane gromadzone przez zFAS przekazywane są do chmury obliczeniowej. Tutaj, za pomocą algorytmów Machine Learning i sztucznej inteligencji, są one przetwarzane i wysyłane z powrotem do pojazdu. W ten sposób zFAS nieustannie zwiększa swoją wydajność, by coraz lepiej radzić sobie w złożonych sytuacjach. Dzięki takim rozwiązaniom, autonomicznie poruszające się samochody marki Audi codziennie uczą się czegoś nowego i z każdą nową sytuacją budują swe doświadczenie na tym polu. Źródło: Volkswagen Group Polska
  12. Prawo jazdy - co powinniśmy o nim wiedzieć? Posiadanie prawa jazdy często jest wyznacznikiem dorosłości i samodzielności. Młodzi ludzie odliczają dni, by móc ubiegać się o dokument, uprawniający do kierowania pojazdami. Aby otrzymać prawo jazdy, przyszły kierowca musi spełnić określone w ustawie o kierujących pojazdami warunki. Oprócz zdolności psychicznej i fizycznej, które ocenia lekarz posiadający uprawnienia do przeprowadzania badań kierowców, kandydat musi osiągnąć minimalny dla danej kategorii uprawnień wiek. Zdolność psychiczna kandydatów określa między innymi ich umiejętność kojarzenia faktów, postrzegania otoczenia, zdolność do analizowania sytuacji i podejmowania decyzji. Zdolności fizyczne definiowane są natomiast jako zdolności do podejmowania działań ruchowych w różnych życiowych sytuacjach w oparciu o siłę, gibkość, szybkość i wytrzymałość. Osobą kierującą może być również osoba niepełnosprawna fizycznie, która uzyskała orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem. Prawo jazdy można już zdobyć w wieku 14 lat i będzie ono uprawniało kierowcę do poruszania się motorowerem – kategoria AM. W wieku 16 lat można cieszyć się już uprawnieniami do kierowania małym pojazdem trzy lub czterokołowym o masie nieprzekraczającej 400 kg (np. mniejszym quadem czy motocyklem trzykołowym), a od 18 lat - samochodem nieprzekraczającym dopuszczalnej masy całkowitej 3,5 tony. Najpóźniej, bo dopiero w wieku 24 lat, można uzyskać prawo jazdy na kategorię A, czyli motocykl. Kierowcą tramwaju natomiast można zostać w wieku 21 lat, a pojazdem zaprzęgowym można kierować już od 15 roku życia. „Zdolność psychiczna, fizyczna oraz wiek to warunki podstawowe, ale do kierowania pojazdem konieczne jest również zdobycie odpowiedniej wiedzy teoretycznej oraz praktycznej z zakresu przepisów ruchu drogowego, kierowania pojazdem oraz zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Wiedza ta musi być potwierdzona zdanym egzaminem na prawo jazdy” – dodaje Radosław Jaskulski, instruktor ŠKODA Auto Szkoła. Ubiegające się o prawo jazdy osoby muszą śledzić zmiany w przepisach, ponieważ zmieniają się nie tylko przepisy ruchu drogowego, ale również zasady egzaminowania. Ostatnie zmiany w przepisach wprowadziły od stycznia 2015 roku dla kandydatów na kierowców m.in. obowiązek znajomości podstawowych zasad jazdy ekonomicznej. Należy również pamiętać o tym, że tak jak trudno zdobyć prawo jazdy, tak łatwo je stracić. Uprawnienia mogą być cofnięte po przekroczeniu dopuszczalnej liczby punktów karnych – 24, a młodzi kierowcy, w ciągu roku od uzyskania uprawnień nie mogą przekroczyć 20 pkt. Młodzi kierowcy nie mają możliwości odbycia kursu redukującego punkty. Młodym kierowcą jest się przez rok czasu od otrzymania prawa jazdy. Od stycznia 2016 roku według przepisów młodym kierowcą będzie się przez dwa lata od uzyskania uprawnień, a dokładnie od wydania dokumentu potwierdzającego zdobyte uprawnienia. Jeśli zostanie przekroczona liczba punktów, kierowca traci prawo jazdy i wówczas jest traktowany jakby go nigdy nie zdobył. Musi przejść ponownie cały kurs i zdać egzaminy uprawniające do kierowania pojazdem. Uprawnienia do kierowania pojazdem mogą być również cofnięte, jeśli zostaną stwierdzone przeciwskazania zdrowotne. Przez długi czas prawo jazdy było wydawane bezterminowo. Od 18 stycznia 2013 roku wszystkie dokumenty wydawane są terminowo, maksymalnie na 15 lat dla kategorii AM, A1, A, B. Okres ten może być krótszy, jeśli wynika to z orzeczenia lekarskiego. Dla kategorii C i D – uprawnienia wydawane są maksymalnie na 5 lat. Osoby, które uzyskały uprawnienia wcześniej, mają obwiązek wymiany prawa jazdy do 2033 roku. Źródło: Volkswagen Group Polska
  13. 550 mil autonomicznej jazdy z Doliny Krzemowej do Las Vegas: długodystansowy test koncepcyjnego Audi A7 Sportback piloted driving concept Dziennikarska jazda testowa, wprost na międzynarodową wystawę CES 2015 Audi A7 piloted driving concept wykorzystuje technikę czujników stosowaną już w pojazdach produkcji seryjnej Na Consumer Electronics Show 2015, Audi prezentuje rozwiązania ważne dla przyszłości motoryzacji Ingolstadt/Las Vegas, 5 stycznia 2015 r. 550 mil autonomicznej jazdy po autostradzie: w długodystansowym teście Audi A7 piloted driving concept, po raz pierwszy kierowcami będą dziennikarze. Trasa wiedzie ze Stanford w Dolinie Krzemowej, do Las Vegas w Nevadzie, wprost na CES 2015 (Consumer Electronics Show), jedne z najważniejszych na świecie targów elektroniki. „Jazda testowa z zachodniego wybrzeża Kalifornii do Las Vegas udowodni naszą czołową pozycję w dziedzinie rozwoju autonomicznej jazdy” – podkreśla prof. dr Ulrich Hackenberg, członek zarządu Audi ds. rozwoju technicznego. Długodystansowy test rozpoczęty w kalifornijskim Stanford, uwzględniający realny ruch i prawdziwe warunki drogowe, jest wspólną akcją Audi, Volkswagen Electronics Research Laboratory (ERL) oraz Volkswagen Group Research and Development. Audi A7 piloted driving concept pokona dystans ponad 550 mil (ok. 900 km) w dwóch całodziennych etapach. Audi A7 piloted driving concept wykorzystuje najnowsze, opracowane przez koncern z Ingolstadt rozwiązania techniczne, jakie można zastosować w pojeździe koncepcyjnym. System, przy prędkościach od 0 do 70 mil na godzinę, czyli ponad 110 km/h, wydatnie odciąża kierowcę jadącego autostradą. Samochód nazwany przez swoich konstruktorów „Jack“, potrafi samodzielnie zmieniać pas ruchu oraz wyprzedzać. Ponadto Audi A7 piloted driving concept samoczynnie przyspiesza i hamuje. Przed zmianą pasa ruchu na lewy, lub jak jest dopuszczalne w USA na prawy, system dostosowuje prędkość naszego auta do prędkości pojazdów na sąsiednich pasach ruchu. Jeśli obliczenia wskazują, że odległość między pojazdami i czas na wykonanie manewru są wystarczające, samochód sam, szybko i precyzyjnie dokonuje zmiany pasa. Pojazd testowy wyposażony jest w szereg czujników, z których wiele jest podobnych do wykorzystywanych w produkcji seryjnej. Radarowe czujniki long range adaptacyjnego tempomatu z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami adaptive cruise control (ACC) oraz asystenta zmiany pasa ruchu Audi side assist (ASA), monitorują przestrzeń przed i za pojazdem. Po dwa czujniki radarowe mid range z przodu i z tyłu pojazdu, zapewniają „widoczność” w zakresie 360 stopni. W pojedynczo obramowanej osłonie chłodnicy Singleframe oraz w dolnej części tylnego zderzaka, zamontowano dwa skanery laserowe. Podczas autonomicznej jazdy dostarczają one wtórnych informacji dotyczących ruchomych szczegółów i nieruchomych obiektów wokół poruszającego się pojazdu. To rozwiązanie techniczne jest już prawie gotowe do wdrożenia do produkcji seryjnej, również pod względem analizy struktury kosztów jej wprowadzenia. Wysokiej rozdzielczości szerokokątna kamera 3D montowana już w nowym Audi Q7, monitoruje przestrzeń przed pojazdem. Cztery małe kamery z przodu i z tyłu, penetrują najbliższe otoczenie samochodu. Za ogólną orientację odpowiedzialne są dane dostarczane przez system nawigacji. Jeszcze zanim system autonomicznej jazdy osiągnie swe pełne możliwości, odpowiednio wcześniej zaleca on kierowcy, by np. w ruchu miejskim ze względów bezpieczeństwa ponownie przejął kontrolę nad pojazdem. Towarzyszy temu cała gama sygnałów: kolorowe diody u podstawy przedniej szyby, wskaźniki w systemie informacji kierowcy i na specjalnym wyświetlaczu, Central Status Indicator (CSI) oraz sygnały akustyczne. Jeśli kierowca je zignoruje, to system włączy światła awaryjne i doprowadzi samochód do możliwie bezpiecznego stanu. Z reguły po prostu zatrzyma pojazd na prawym poboczu. Trening dla dziennikarzy, którzy jako kierowcy pokonają 550 mil w Audi A7 piloted driving concept, odbył się kilka tygodni temu na torze testowym Volkswagena w Arizonie. Podczas podróży z Zachodniego Wybrzeża do Las Vegas, będą zmieniać się za kierownicą co około 100 mil. Dla bezpieczeństwa, na siedzeniu przedniego pasażera pojedzie z nimi zawodowy kierowca testowy Audi. Ekspozycja Audi na odbywającej się od 6 do 9 stycznia 2015 roku w Las Vegas/USA międzynarodowej wystawie CES, zatytułowana jest „Next Chapter“ – „Kolejny rozdział”. Na najważniejszych na świecie targach poświęconych elektronice, Audi prezentuje swoje aktualne rozwiązania techniczne oraz projekty przyszłości. Hasłem przewodnim Audi jest tu komunikacja pojazdu z otoczeniem. Cztery pierścienie prezentują podczas targów rozwiązania dotyczące autonomicznej jazdy, nowe koncepcje obsługi i deski rozdzielczej, nowoczesne systemy infotainment, nowe rozwiązania Audi connect oraz diodowe i laserowe techniki oświetlenia - Matrix. Koncern z Ingolstadt zademonstruje je wraz z innymi nowinkami, podczas światowych premier dwóch pojazdów: koncepcyjnego oraz nowego Audi Q7. Źródło: Volkswagen Group Polska
  14. Audi A8 3.0 TDI 258 KM, 2013 - #91 Jazdy Próbne
  15. Audi jako pierwszy producent samochodów na świecie testuje systemy zdalnej jazdy · Jazda po drogach publicznych potwierdza techniczną dojrzałość systemu zdalnej jazdy · Odciążenie kierowcy przy wolnej jeździe - do 60 km/h w ruchu ulicznym · Prof. dr Ulrich Hackenberg podkreśla: „To ważny element większego systemu bezpieczeństwa“ Ingolstadt, 13 sierpnia 2014 r. Audi prowadzi szeroko zakrojone prace nad systemami zdalnej jazdy. Jako pierwszy producent samochodów w skali całego świata, prowadzi obecnie testy na publicznej drodze ekspresowej na Florydzie. „Audi już teraz oferuje wiele efektywnych systemów wsparcia kierowcy“ – mówi prof. dr Ulrich Hackenberg, członek zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego. „Niedługo przedstawimy nowe rozwiązania, bliżej odpowiadające pojęciu ‚zdalnej jazdy’. Wspierają one kierowcę gdy nie jest on w stanie poprawnie zareagować na wydarzenia na drodze lub w sytuacji długiej jednostajnej podróży, która może stanowić trudność ze względu na swą monotonię. Nowe systemy zdalnej jazdy znacznie poprawiają wtedy bezpieczeństwo w ruchu drogowym i komfort prowadzenia.“ Jednym z takich systemów wsparcia kierowcy, które już w niedalekiej przyszłości będą montowane seryjnie, jest pilot jazdy w korkach. Przy prędkościach poniżej 60 km/h, uwalnia on kierowcę od większości wykonywanych zwyczajowo czynności, ponieważ samoczynne przyspiesza, zwalnia i kieruje pojazdem. Reaguje równocześnie na zachowania innych pojazdów. Gdy korek się rozładowuje lub gdy pojazd dociera do końca drogi szybkiego ruchu, kierowca otrzymuje komunikat, że powinien z powrotem przejąć kontrolę nad autem. Jeśli tego nie uczyni, system bezpiecznie zatrzyma samochód. Testy odbyły się już na drodze publicznej. Cztery pierścienie właśnie zaprezentowały ten system na jednym z odcinków drogi ekspresowej Lee Roy Selmon w pobliżu miejscowości Tampa na Florydzie. W ten sposób, Audi zostało pierwszym motoryzacyjnym producentem na świecie, który wprowadził do publicznego ruchu zdalnie sterowany samochód. O technicznej dojrzałości tego rozwiązania mogli przekonać się przybyli na miejsce dziennikarze i politycy. W testowym pojeździe, modelu Audi A7 Sportback, zamontowano 22 czujniki, w tym najnowszy skaner laserowy. Zebrane przy ich pomocy dane przetwarza centralna jednostka sterująca systemu wsparcia kierowcy (zFAS). Tam, na podstawie danych z czujników, powstaje ciągle przetwarzany, pełen obraz otoczenia pojazdu. Jednostka sterująca zFAS, ze względu na swoja moc i swoje niewielkie, porównywalne z tabletem wymiary, stanowi ważny krok na drodze ku wprowadzeniu pilota jazdy w korkach do produkcji seryjnej. Źródło: Volkswagen Group Polska
  16. Ciekawe pytanie z testu na prawo jazdy:)
  17. MITSUBISHI OUTLANDER PHEV – PRZEŁOM W MOTORYZACJI I WIELKA RADOŚĆ Z JAZDY JUŻ W POLSCE! Do polskich salonów Mitsubishi Motors wjeżdżają właśnie pierwsze egzemplarze innowacyjnego pojazdu Mitsubishi Outlander PHEV (z ang. Plug-in Hybrid Electic Vehicle). Nowy model spod znaku Trzech Diamentów jest pierwszym na świecie hybrydowym SUV-em ze stałym, elektrycznym napędem 4WD i generatorem prądu. Mitsubishi Outlander PHEV oferuje zasięg 824 kilometrów i pali 1,9 litra benzyny na 100 km. Dzięki takim osiągom, taniej eksploatacji i przeglądom, wysokiemu komfortowi i pełnej funkcjonalności SUV-a to pojazd adresowany do większości europejskich i polskich kierowców oraz wolny od największych wad dotychczasowych pojazdów hybrydowych, takich, jak mały zasięg, czy wysokie spalanie. Za sprawą wysokiego momentu obrotowego dostarczanego już od startu przez 2 silniki elektryczne o mocy 82 KM i idące za tym świetne przyspieszenie, jazda nowym modelem Mitsubishi daje ogromną przyjemność. Do napędu pojazdu służy także 2-litrowy silnik benzynowy o mocy 121 KM. Najnowocześniejsza wersja systemu Super All Wheel Control znanego z kultowego Mitsubishi Lancera Evolution i nisko położony środek ciężkości gwarantują niespotykaną dla SUV-ów przyczepność na zakrętach i doskonałe prowadzenie. Zaawansowany technicznie system napędu 4x4 oferuje 3 tryby jazdy – elektryczny, szeregowy i równoległy. Są one elektronicznie sterowane i automatycznie wybierane, tak, aby samochód przejeżdżał jak największy dystans w trybie elektrycznym. Innowacyjna konstrukcja Outlandera PHEV, od podstaw zaprojektowanego z myślą o napędzie hybrydowym, umożliwia ładowanie akumulatora tego pojazdu na wiele sposobów - w czasie jazdy, przy pomocy generatora prądu, podczas hamowania oraz ze zwykłego gniazdka elektrycznego i z terminala szybkiego ładowania. Mitsubishi Outlander PHEV wyróżnia się bardzo cichym, obszernym i starannie wykonanym wnętrzem, łatwością obsługi i bogatym wyposażeniem. Za wysoki poziom bezpieczeństwa odpowiada innowacyjny układ Super All Wheel Control i wiele zaawansowanych systemów bezpieczeństwa a nad kontrolą całego układu napędowego czuwa supernowoczesny system operacyjny PHEV OS. Mitsubishi Outlander PHEV uczestniczył już w testach zderzeniowych organizowanych przez organizację Euro NCAP oraz JNCAP i w obydwu niezależnych testach otrzymał maksymalną notę 5 gwiazdek. Doskonałość i innowacyjność tej konstrukcji potwierdzają 2 najbardziej prestiżowe nagrody, które otrzymał model Mitsubishi Outlander PHEV w Japonii jeszcze przed europejską premierą - Technologii Roku 2014 i Innowacji Roku w konkursie na Najlepszy Samochód Roku 2013/2014 oraz tytuł Najlepszego Samochodu z Napędem Alternatywnym w 2014 roku, przyznany temu modelowi w Wielkiej Brytanii. Outlander PHEV przeszedł również najcięższą próbę w terenie, bez szwanku osiągając metę azjatyckiego rajdu Asia Cross Country. Niedawno zakończyły się także wyczerpujące, dwumiesięczne testy zimna w temperaturze poniżej minus 30 stopni, przeprowadzone na dystansie 30 000 km w najzimniejszych rejonach Rosji. Mitsubishi Outlander PHEV jest w Polsce oferowany w trzech wersjach wyposażenia: Intense Plus, Instyle Navi i Instyle Navi Plus. Outlander PHEV Intense Plus kosztuje 176 990 zł a kolejne wersje odpowiednio 190 990 zł i 198 990 zł. Historia i koncepcja modelu Outlander PHEV jest najnowszym jak dotychczas samochodem na długiej liście samochodów elektrycznych zbudowanych przez Mitsubishi Motors i naturalnym wynikiem ewolucji 100% elektrycznych rozwiązań zastosowanych w samochodzie i-MiEV. Prace nad rozwojem i produkcją samochodów elektrycznych Mitsubishi rozpoczęły się w 1966 roku a 5 lat później zainaugurowano realizację pierwszego programu budowy samochodów elektrycznych. Następnie wykorzystując te doświadczenia, wcielano z życie kolejne programy, kładąc fundamenty pod budowę dzisiejszych modeli i-MiEV oraz Outlander PHEV. Prowadzone przez 40 lat prace i zebrane w tym czasie doświadczenia zaowocowały w 2006 roku ogłoszeniem programu badawczo-rozwojowego “Mitsubishi i-MiEV” i rynkową premierą tego samochodu w lipcu 2009 roku, poprzedzoną przejechaniem ponad pół miliona testowych kilometrów. Od tej pory inżynierowie i specjaliści rynkowi MMC mogli gromadzić informacje, dane i opinie pochodzące z całego świata od rzeczywistych użytkowników samochodów elektrycznych. Pozwoliło to zrozumieć ich oczekiwania i zaplanować następne kroki oraz wyznaczyć kierunki, w jakich należy podjąć dalsze prace w MMC, celem doprowadzenia do popularyzacji pojazdów elektrycznych (zasięg samochodu itp). Czerpiąc z doświadczeń w rozwijaniu konstrukcji samochodów elektrycznych w modelu i-MiEV z 2009 roku a następnie w małym samochodzie dostawczym segmentu K przeznaczonym na rynek japoński, Mitsubishi Motors koncentruje się teraz na większych samochodach elektrycznych. Konstruowanie bardziej uniwersalnych samochodów skłoniło MMC do zmierzenia się z ograniczeniami, jakie związane są z dostępnymi współcześnie akumulatorami - stąd decyzja o wykorzystaniu systemu napędowego PHEV. Umożliwiła ona powstanie samochodu do długodystansowych podróży z 5 pasażerami i z ich bagażem na pokładzie (stąd wybór nadwozia crossover) w warunkach pełnego bezpieczeństwa, które zapewnia stały dwusilnikowy elektryczny napęd 4WD) i wyjątkową wygodą automatycznego generowania energii elektrycznej w czasie jazdy. Outlander PHEV łączy zatem w sobie to, co najlepsze w rozwiązaniach technicznych opracowanych przez Mitsubishi Motors: - technologię EV z modelu i-MiEV (zerowa emisja CO2) gwarantująca maksimum momentu obrotowego już przy ruszaniu, zapewniająca ciszę w czasie jazdy i inteligentne, automatyczne zarządzanie energią - układ 4WD z modelu Lancer Evolution (perfekcyjne prowadzenie na zakrętach i aktywne bezpieczeństwo przy każdej pogodzie,…). - wygodę samochodu SUV z modelu Pajero (przestrzeń i użyteczność wnętrza, miejsce na bagaże, świetna, „kapitańska” pozycja kierowcy, …) “Podwójna konstrukcja” MMC Mitsubishi Outlander PHEV jest unikatową propozycją rynkową i został okrzyknięty w Japonii Technologią Roku - “2014 RJC Technology of the Year” oraz otrzymał prestiżową nagrodę za innowacyjność konkursie na najlepszy samochód roku - “Innovation Award – 2013/2014 Car of the Year Japan”. Konstruktorzy MMC musieli zmierzyć się od początku programu z inżynierskim wyzwaniem wynikającym z koncepcji „podwójnej konstrukcji”, zgodnie z którą architektura wszystkich nowych samochodów Mitsubishi Motors powinna pomieścić w naturalny sposób silniki spalinowe, jak i alternatywne układy napędowe (EV, HEV i PHEV), a także rozwiązania umożliwiające kilka możliwości ładowania akumulatorów, w tym szybkie ładowanie z zewnętrznego źródła wysokiego napięcia. Pierwszym samochodem zbudowanym według tej koncepcji jest Outlander. Jest to jednocześnie pierwszy ważny model samochodu opracowany przez dużego producenta, który od pierwszej kreski projektowano z myślą o zastosowaniu układu napędowego z silnikiem spalinowym, bądź też układu spalinowo-elektrycznego PHEV. Dzięki temu Outlander PHEV jest niezwykle funkcjonalnym samochodem, pozbawionym wad dotychczasowych aut hybrydowych i elektrycznych, oferując duży zasięg, bardzo niskie spalanie, przestronne wnętrze z dużym bagażnikiem, napęd 4x4 i najwyższy poziom bezpieczeństwa. Wiodący napęd elektryczny i 3 silniki bez skrzyni biegów Outlander PHEV, który – będąc z założenia samochodem elektrycznym – poruszany jest głównie przez dwa silniki elektryczne pracujące w układzie stałego napędu 4WD, podczas gdy silnik spalinowy pełni rolę wspomagającą, albo napędzając generator zasilający akumulator trakcyjny, bądź też napędzając bezpośrednio przednie koła samochodu, ale zawsze przy pracujących silnikach elektrycznych z przodu i z tyłu. Załączanie szeregowego oraz równoległego trybu napędu hybrydowego odbywa się tylko na możliwie krótki czas, by dostosować układ napędowy samochodu do specyficznych warunków drogowych, z układami sterowania dążącymi do przywrócenia napędu całkowicie elektrycznego tak szybko i tak często, jak to będzie możliwe. Dzięki typowej dla silników elektrycznych zdolności dostarczania maksymalnego momentu obrotowego już przy ruszaniu z miejsca, zastosowana konfiguracja układu napędowego pozwala uzyskać lepsze czasy przyspieszania, niż w analogicznym samochodzie z dwulitrowym silnikiem benzynowym, jednocześnie zachowując wyjątkowo korzystne parametry środowiskowe nowego układu. Innowacyjne rozmieszczenie komponentów układu napędowego pozwoliło zrezygnować z konwencjonalnej skrzyni biegów i wału napędowego, a całość jest sterowana elektronicznie przez system operacyjny PHEV (PHEV OS). Eliminacja wału napędowego (oraz jego przegubów) pozwoliła obniżyć straty mechaniczne powstające przy przekazywaniu napędu, poprawiając sprawność całego układu napędowego i ułatwiając kontrolowanie jego działania. Przy przedniej osi znajdziemy zatem silnik elektryczny i inwerter (60 kW/82 KM - 137 Nm), umieszczony w przedziale silnikowym po lewej stronie w miejscu zwykle zajmowanym przez skrzynię biegów zintegrowaną z mechanizmem różnicowym, generator umieszczony obok silnika elektrycznego, silnik benzynowy 2,0 l MIVEC DOHC* (89 kW/121 KM - 190 Nm), umieszczony w przedziale silnikowym po prawej stronie i wielotrybowy moduł Power Drive Unit, zarządzający pracą przedniego silnika elektrycznego i generatora zapewniający optymalne osiągi w trzech trybach pracy z dwoma różnymi źródłami napędu. Między osiami, pod podłogą znajduje się zespół chłodzonego powietrzem litowo-jonowego akumulatora trakcyjnego 12 kWh, 80 ogniw, 300 V oraz 45-litrowy zbiornik paliwa. Z tyłu, pod podłogą bagażnika umieszczono silnik elektryczny i inwerter (60 kW/82 KM - 137 Nm), niewchodzący w przestrzeń bagażnika i Rear Motor Control Unit – moduł zarządzający tylnym silnikiem elektrycznym, pozwalający w pełni wykorzystać charakterystykę silnika elektrycznego do zapewnienia płynności jazdy. Umieszczenie akumulatora trakcyjnego pod podłogą niesie za sobą istotne, dodatkowe korzyści. Jedną z nich jest zwiększenie bezpieczeństwa biernego: podobnie jak w modelu i-MiEV, pasażerowie są dodatkowo chronieni przed uderzeniem w podłogę samochodu. Poprawie ulega także bezpieczeństwo aktywne i prowadzenie na zakrętach, a to dzięki obniżeniu środka ciężkości (o 30 mm w porównaniu z Outlanderem napędzanym silnikiem spalinowym) i przyczynieniu się do doskonałego rozłożenia masy pomiędzy osie pojazdu (przód - 55%, tył - 45%). 3 tryby jazdy – elektryczny, szeregowy, równoległy System operacyjny PHEV OS automatycznie dokonuje wyboru jednego z trzech trybów jazdy, w jakie wyposażono Outlandera PHEV (“EV”, szeregowy i równoległy), co pozwala optymalnie łączyć jak najwyższe osiągi samochodu z jak najniższym zużyciem paliwa, a wszystko bez zaprzątania uwagi kierowcy. Wszystkie trzy tryby jazdy załączane są alternatywnie, a system operacyjny PHEV OS nieustannie przełącza tryby jazdy zależnie od ilości energii dostępnej w akumulatorze oraz od aktualnych warunków drogowych, przy czym preferowanym trybem jest napęd całkowicie elektryczny z zasilaniem z akumulatora. W trybie EV system operacyjny PHEV OS rozpoczyna jazdę w trybie całkowicie elektrycznym. Samochód jest napędzany przez przedni i tylny silnik elektryczny i jest to stały napęd elektryczny 4WD. Źródłem energii jest akumulator a maksymalna prędkość jest ograniczona do 120 km/h. Outlander PHEV zapewnia zasięg wynoszący 52 km w trybie napędu całkowicie elektrycznego EV, czyli więcej, niż przejeżdża dziennie większość europejskich kierowców. Indywidualny styl prowadzenia samochodu ma wpływ na tryby jazdy wybierane automatycznie przez PHEV OS i może zarówno przyczyniać się do skracania, jak i wydłużania zasięgu w trybie całkowicie elektrycznym. W trybie szeregowym, tak jak poprzednio, samochód jest napędzany przez przedni i tylny silnik elektryczny (stały napęd elektryczny 4WD) z wyłączonym silnikiem spalinowym. Silnik spalinowy jest uruchamiany automatycznie, ale jedynie celem napędzania generatora ładującego akumulator w czasie jazdy. Wyłączanie silnika również jest automatyczne. Sytuacje wymagające nagłego wzrostu mocy (powyżej 60 kW dostępnych z akumulatora), na przykład wyprzedzanie lub podjeżdżanie pod wzniesienie, są interpretowane przez PHEV OS jako wysoki pobór mocy wymagający bieżącego uzupełniania ilości energii w akumulatorze. System operacyjny będzie starał się powracać do jazdy w trybie jazdy całkowicie elektrycznym EV, tak często, jak będzie to możliwe. Silnik spalinowy jest okresowo uruchamiany celem utrzymania katalizatora spalin w pełnej sprawności technicznej. W trybie równoległym silnik spalinowy ze swojej natury jest efektywniejszy od silnika elektrycznego dopiero na wysokich obrotach, przy których przejmuje rolę wiodącej jednostki napędowej, przekazując moc bezpośrednio na przednie koła poprzez Power Drive Unit - wielotrybowy moduł zarządzający pracą przedniego silnika elektrycznego i generatora. Oprócz silnika spalinowego pracują również silniki elektryczne z przodu i z tyłu, wspomagając silnik spalinowy, co odbywa się w sposób niezauważalny dla użytkownika. Zapewnia to samochodowi stały napęd 4WD. Podobnie jak w przypadku poprzednich trybów jazdy, tryb równoległy jest aktywowany automatycznie. Dzieje się tak w przypadku stałego, dużego zapotrzebowania na moc, typowego dla dłuższej jazdy po autostradzie. System operacyjny będzie dążył do przełączenia układu napędowego w tryb hybrydowy szeregowy (lub w tryb całkowicie elektryczny przy prędkości poniżej 120 km/h), jeśli tylko będzie to możliwe. Silnik spalinowy napędza jednocześnie generator, by korzystając z zapasu mocy doładowywać akumulator trakcyjny. System zasilania Outlandera PHEV nigdy nie pracuje z maksymalną mocą rozumianą jako przekazywanie na koła sumy maksymalnych mocy silnika spalinowego i obu silników elektrycznych. Zamiast tego system PHEV OS zawsze poszukuje najlepszej kombinacji trybów jazdy, a więc wykorzystywanych źródeł energii, w zależności od warunków jazdy. W rezultacie, nie występuje tu pojęcie "maksymalnej mocy całkowitej", które spotyka się w opisach innych rozwiązań konstrukcyjnych, ponieważ system PHEV OS dąży do optymalnego pozyskiwania energii zapewniającej dostarczenie potrzebnej mocy, stosując kombinację wykorzystania różnych źródeł energii. Wiele sposobów ładowania i możliwość samodzielnego wytwarzania energii Ważną cechą wyróżniającą rozwiązanie Mitsubishi Motors zastosowane w modelu Outlander PHEV, będącym z założenia samochodem elektrycznym, jest sposób ładowania akumulatora, przebiegający nie tylko w sposób konwencjonalny dla napędów elektrycznych (czyli poprzez odzysk energii przy hamowaniu, ładowanie z zewnętrznego źródła energii elektrycznej w trybie zwykłym lub szybkim), ale także w trybie ciągłym w czasie jazdy „Battery Charge Mode”, redukującym zależność samochodu od zewnętrznych źródeł prądu w tak dużym stopniu, jak to możliwe. Wszystkie funkcje są monitorowane przez działający w samochodzie system operacyjny PHEV OS, którego zadaniem jest zapewnienie czystej, oszczędnej jazdy i maksymalnego zasięgu samochodu, niezależnie od tego, czy po drodze pojawi się możliwość doładowania akumulatora z zewnętrznego źródła, czy też takiej możliwości nie będzie. Oto sposoby ładowania akumulatorów, jakie oferuje Mitsubishi Outlander PHEV: Automatyczne ładowanie w czasie jazdy w trybie szeregowym Silnik spalinowy zostaje uruchomiony automatycznie, wyłącznie celem napędzania generatora prądu i ładowania akumulatora. Silnik spalinowy jest także automatycznie wyłączany. W razie nagłego wzrostu zapotrzebowania na moc (powyżej 60 kW dostępnych z akumulatora), na przykład przy wyprzedzaniu lub podjeżdżaniu pod wzniesienie, zostanie to zinterpretowane przez PHEV OS jako wysoki pobór mocy wymagający bieżącego uzupełniania ilości energii w akumulatorze. System operacyjny będzie starał się powracać do jazdy w trybie całkowicie elektrycznym EV, tak często, jak będzie to możliwe. Automatyczne ładowanie w czasie jazdy w trybie równoległym Silnik spalinowy napędza koła i jednocześnie zasila generator, by korzystając z zapasu mocy doładowywać akumulator trakcyjny. System operacyjny będzie dążył do przełączenia układu napędowego w tryb szeregowy, kontynuując ładowanie akumulatora (lub w tryb całkowicie elektryczny przy prędkości poniżej 120 km/h), jeśli tylko będzie to możliwe. Tryb ładowania akumulatora w trakcie jazdy lub na postoju (przycisk Charge) O włączeniu i wyłączeniu tego trybu decyduje kierowca (za pomocą przełącznika na konsoli centralnej). Po włączeniu przycisku odbywa się autonomiczne ładowanie za pomocą silnika spalinowego. Tryb ten jest bardzo przydatny w razie braku zewnętrznych źródeł energii (na przykład na biwaku) i może działać zarówno podczas jazdy, jak i na postoju. W tym trybie akumulator można naładować do ponad 80% pojemności. Układ ładowania z dwoma gniazdami Zwykłe ładowanie do 100% pojemności akumulatora ze standardowego gniazdka 230V – 10 A trwa 5 godzin. Szybkie ładowanie ze specjalnego terminala do 80% pojemności trwa 30 minut - zostanie ono przerwane po uzyskaniu 80% pojemności akumulatora. Specjalny układ chłodzenia akumulatora połączony z elektryczną klimatyzacją samochodu utrzymuje odpowiednio niską temperaturę akumulatora, nawet gdy silniki nie pracują. System chłodzenia redukuje niepożądane procesy występujące w akumulatorze w trakcie szybkiego ładowania i w innych sytuacjach prowadzących do nadmiernego wzrostu temperatury akumulatora. Podłączenie samochodu do sieci elektrycznej – dla obu sposobów zewnętrznego ładowania – jest bardzo łatwe, jako że gniazda zwykłego i szybkiego ładowania są umieszczone obok siebie pod pokrywą znajdującą się po prawej stronie samochodu. Podświetlenie gniazd włącza się automatycznie po otwarciu pokrywy, co ułatwia podłączenie samochodu w nocy. Wskaźnik ładowania (świetlny wskaźnik zapalony/zgaszony) oraz wskaźnik poziomu naładowania akumulatora pozwalają szybko zorientować się, czy samochód jest ładowany i jaki jest aktualny stan naładowania akumulatora. Hamowanie regeneracyjne (nieaktywne po włączeniu tempomatu adaptacyjnego) jest aktywowane zdjęciem stopy z pedału przyspieszenia lub wciśnięciem pedału hamulca. Siła hamowania regeneracyjnego jest sterowana przez kierowcę. Przełącznik “B” dźwigni jazdy pozwala wybrać pomiędzy dwoma poziomami intensywności hamowania. Sześciostopniowa regulacja intensywności hamowania regeneracyjnego jest możliwa poprzez łopatki umieszczone przy kierownicy. System dostrojono tak, by w maksymalnym stopniu zachować naturalne wyczucie działania hamulców. Samochód oferuje także wiele dodatkowych funkcji takich, jak: - Tryb oszczędzania akumulatora (Battery Save Mode), załączany przez kierowcę i pozwalający zachować maksimum energii w akumulatorze, by skorzystać z niej później, wjeżdżając w obszar o ograniczonej dopuszczalnej emisji CO2 w centrum miasta, w czasie przejazdu przez ciche osiedle lub by tylko delektować się jazdą w idealnej , „elektrycznej” ciszy. - Tryb ECO: rozwiązanie działające podobnie, jak w spalinowym Outlanderze, przełączające klimatyzator w tryb energooszczędny i ograniczające przyspieszenia samochodu, co prowadzi do zmniejszenia zużycia paliwa. - Akustyczny system ostrzegania pieszych (Acoustic Vehicle Alerting System - AVAS) służy informowaniu przechodniów o zbliżaniu się samochodu elektrycznego. Działa przy prędkościach do 35 km/h. Super All Wheel Control z Lancera Evolution - pełna kontrola wszystkich kół System PHEV firmy Mitsubishi Motors wykorzystuje nowo opracowany, elektronicznie sterowany (drive-by-wire) system napędowy z dwoma silnikami elektrycznymi stale napędzającymi wszystkie koła pojazdu połączony z opracowanym także przez Mitsubishi systemem kontroli stabilności jazdy S-AWC (Super All Wheel Control). Oparty na technologii napędu wszystkich kół, którą opracowano i sprawdzono w modelu Lancer Evolution, system S-AWC łączy w sobie systemy 4WD, ASC ABS oraz AYC*. Dodatkowo, współdziałając z systemem PHEV, S-AWC rozdziela moc na koła przednie i tylne, a także indywidualnie na koła lewe i prawe, by poprawić stabilność jazdy i precyzję prowadzenia samochodu. W rezultacie S-AWC ogranicza poślizg przednich kół, przy jednoczesnej optymalizacji rozkładu mocy pomiędzy przednią i tylną oś, zapewniając w ten sposób lepsze przyspieszenia ze startu zatrzymanego. *AYC – aktywna kontrola znoszenia (Active Yaw Control). Ponadto funkcja "4WD LOCK" poprzez odpowiedni rozdział siły napędowej pomiędzy przednią i tylną oś poprawia przyczepność kół i stabilność liniową samochodu po wciśnięciu pedału przyspieszenia w czasie jazdy po śniegu, kamienistej, czy śliskiej nawierzchni. „Mózg” samochodu - system operacyjny PHEV OS System operacyjny otrzymuje informacje i dane od wszystkich ważniejszych komponentów samochodu elektrycznego, co jest niezbędne do zapewnienia zintegrowanego zarządzania parametrami i osiągami całego samochodu. Ten zaawansowany system zarządzania stale monitoruje stan akumulatora i ilość energii odzyskanej z hamowania regeneracyjnego, a dalej reguluje moc przekazywaną na koła, aby zapewnić sprawne i dynamiczne przyspieszenie ze startu zatrzymanego. Wynikiem takiego działania systemu jest optymalizacja i minimalizacja zużycia energii przy dostarczaniu osiągów najbardziej odpowiednich w danych warunkach drogowych i przy dostępnych w samochodzie zasobach energii. Outlander PHEV otrzymał dalsze ulepszenia systemu PHEV OS w porównaniu z systemem operacyjnym MiEV, w tym dotyczące funkcji ładowania z gniazda zewnętrznego, zarówno w trybie normalnym, jak i poprzez stację szybkiego ładowania akumulatorów. System operacyjny kontroluje nie tylko akumulator i silniki, ale także silnik spalinowy i napędzany przez ten silnik generator prądu. Zawieszenie i własności jezdne Charakterystyka zawieszenia Outlandera PHEV została przestrojona w stosunku do spalinowych wersji modelu Outlander celem podwyższenia komfortu, stabilności jazdy oraz obniżenia poziomu hałasów i drgań. Zastosowano tu dodatkowe sprężyny działające przy dobiciu zawieszenia i zmieniono też charakterystykę innych elementów, redukując przechyły nadwozia, ułatwiając pokonywanie zakrętów i poprawiając komfort oraz stabilność jazdy. W tylnym zawieszeniu wykorzystano dodatkowy stalowo-gumowy element tłumiący drgania oraz nowo zaprojektowaną poprzeczkę zawieszenia redukującą hałasy mechaniczne, szczególnie przenoszone przez koła. Prześwit samochodu (190 mm) jest zbliżony do prześwitu w wersji 2.2 DiD 4WD. Niezwykła płynność jazdy charakteryzująca Outlandera PHEV została wzmocniona gładkością elektronicznie kontrolowanych przyspieszeń i niezauważalnym przełączaniem pomiędzy trybami jazdy (elektrycznym, hybrydowym szeregowym i hybrydowym równoległym), bez jakichkolwiek wstrząsów, czy zmian intensywności przyspieszania wywołanych skokowymi zmianami przełożeń. 5-gwiazdkowe bezpieczeństwo Outlander PHEV otrzymał maksymalną notę 5 gwiazdek w testach zderzeniowych organizacji Euro NCAP oraz JNCAP. Tak znakomita ocena jest zasługą wszystkich elementów konstrukcji tego pojazdu odpowiedzialnych za bezpieczeństwo. Bezpieczeństwo bierne zapewnia opracowana przez Mitsubishi struktura nadwozia lepiej zabezpieczająca pasażerów w razie zderzenia RISE (Reinforced Impact Safety Evolution), wzmocniona konstrukcja podłogi (utrzymująca dodatkową masę akumulatora i silników trakcyjnych, zapewniająca wyjątkową ciszę we wnętrzu i szczególnie wysoki komfort, jakiego mają prawo oczekiwać nabywcy samochodów z systemem PHEV) i czteroelementowa rama akumulatora połączona bezpośrednio z podwoziem. Zespół akumulatora jest bezpiecznie umieszczony pod podłogą, pomiędzy osiami samochodu i wyposażony w niezależny układ chłodzenia powietrzem. Wodoszczelną konstrukcję zespołu akumulatora trakcyjnego obudowano sztywną osłoną, składającą się z blach stalowych i solidnej spawanej ramy. Pokrycie ochronne dolnej części osłony akumulatora chroni przed skutkami uderzeń kamieni i innych drobnych przedmiotów. Systemy wspierające aktywne bezpieczeństwo to innowacyjny system kontroli stabilności jazdy S-AWC (Super All Wheel Control) adoptowany z Lancera Evolution, system łagodzenia skutków kolizji czołowych (FCM), system ostrzegania o niezamierzonym opuszczaniu pasa ruchu (LDW), tempomat adaptacyjny (ACC) i akustyczny system ostrzegania pieszych (AVAS). Niski koszt eksploatacji Koszt ładowania do pełnej pojemności całkowicie rozładowanego akumulatora wynosi około 6 złotych. Całkowite koszty eksploatacji nowego Outlandera PHEV są dodatkowo obniżone za sprawą braku skrzyni biegów i mniejszym obciążeniom części mechanicznych (szczególnie silnika spalinowego), podczas, gdy części napędu elektrycznego oraz komponenty elektroniczne są niemal bezobsługowe. Zużycie paliwa jest znacznie niższe, niż w porównywalnym samochodzie z klasycznym układem napędowym. Zalety samochodu uzupełnia szeroka gwarancja producenta. Na wszystkie komponenty napędu elektrycznego MMC oferuje gwarancję na 5 lat – do 100.000 km, jako dodatek do standardowej gwarancji na wszystkie elementy, jaką Mitsubishi Motors udziela na swoje samochody. Ciche, komfortowe i funkcjonalne wnętrze Mimo wykorzystania nadwozia już wcześniej dopracowanego w tunelu aerodynamicznym dla potrzeb spalinowego kuzyna, Outlander PHEV swoją ciszą pracy elektrycznego napędu podniósł jeszcze wyżej poprzeczkę wymagań dotyczących szumów powietrza i hałasów przenoszonych z drogi. W tej sytuacji konieczne było wdrożenie kilku modyfikacji konstrukcyjnych, a w tym zastosowanie szyb przednich drzwi o grubości 4.0 mm (zamiast 3.5 mm), użycie szyby przedniej lepiej izolującej od hałasów zewnętrznych, opracowanie skuteczniejszej izolacji akustycznej (wiatr, droga,…), a także dodatkowa warstwa izolacyjna na płycie podłogowej, nowe, płaskie wycieraczki szyby przedniej, wywołujące mniej zakłóceń przepływu powietrza, dodatkowe materiały tłumiące dźwięki w przedziale silnikowym, w nadkolach i innych miejscach przenikania hałasu do wnętrza. We wnętrzu Outlandera PHEV znajdziemy odpowiednik dźwigni zmiany biegów typu joystick (z wykończeniem w kolorach matowym srebrnym i czarnym), unikatową tapicerkę ze skóry w kolorze złamanej bieli, wysmakowane akcenty wykończenia (w tym o wyglądzie włókien krystalicznych), wskaźniki o wysokim kontraście, w tym wskaźnik mocy i wielofunkcyjny wyświetlacz PHEV (wskaźnik ustawień Drive-by-wire, wskaźnik przepływu energii, wskaźnik naładowania akumulatora, wskaźnik zasięgu itp), wielofunkcyjny wyświetlacz Mitsubishi Multi Communication (MMCS) z 7-calowym ekranem WVGA wysokiej rozdzielczości i funkcjami PHEV (monitorowanie energii, wskaźnik przepływu energii, wskaźnik zasięgu, wyświetlanie punktów ładowania akumulatorów itp.) Wprowadzenie wariantu PHEV wymagało nieznacznych, wcześniej już przemyślanych zmian w nadwoziu, co daje minimalne różnice w przestrzeni pasażerskiej i bagażowej w stosunku do Outlandera z napędem spalinowym. Tak małe zmiany wynikają z odpowiedniego cofnięcia zbiornika paliwa i umieszczenia płaskiego modułu akumulatora pod podłogą kabiny. Wynikiem wyposażenia samochodu w system PHEV jest zmniejszenie pojemności bagażnika jedynie o 14 litrów i podwyższenie podłogi bagażnika zaledwie o 19 mm. Tylne siedzenia powędrowały do góry o tylko o 45 mm. Zdalne monitorowanie ze smartfona przez WiFi Kierowca może używać swojego smartfona jako pilota do zdalnego sterowania poprzez dedykowaną aplikację instalowaną na smartfonie (iOS 4.1.0 lub nowszy, Android 2.1.0 lub nowszy / aplikacja dostępna w Europie w App Store, Google Play, lub na stronie internetowej MITSUBISHI Remote Control Website: OUTLANDER PHEV MITSUBISHI REMOTE CONTROL | MITSUBISHI MOTORS JAPAN), by z dowolnej odległości zaprogramować działanie ładowania akumulatora. Planując ładowanie akumulatora w nocy, gdy opłaty są niższe, można zaoszczędzić nieco pieniędzy i ograniczyć zanieczyszczanie powietrza w czasie godzin szczytu komunikacyjnego. Ta sama aplikacja pozwala na monitorowanie stanu akumulatora lub ilości energii pozostałej w akumulatorze, niezależnie od odległości, jaka dzieli kierowcę od samochodu. Brat Outlandera Outlander we flagowej wersji PHEV pozostaje wciąż Outlanderem nieznacznie różniącym się wizualnie od pozostałych członków rodziny. Wprowadzone zmiany zewnętrzne mają podkreślić wysublimowany komfort jazdy. Dla tego pojazdu zarezerwowano więc nowy kolor nadwozia “Technical Silver” (metalizowany srebrzysty błękit), specjalne, 18-calowe aluminiowe obręcze kół, nowe, chromowane wloty powietrza z przodu - górny i centralny, zderzaki i progi w kolorze nadwozia, chromowane klamki drzwiowe, białe klosze tylnych świateł zespolonych wykonanych w technologii LED i oznaczenia PHEV. Outlander PHEV kontra Outlander spalinowy: [TABLE] [TR] [TD=colspan: 2][/TD] [TD=colspan: 2]Outlander PHEV 4WD 5 miejsc[/TD] [TD]Outlander 2.0 CVT 4WD 5 miejsc[/TD] [TD=colspan: 2]Outlander 2.2 DiD A/T 4WD 5 miejsc[/TD] [/TR] [TR] [TD=colspan: 2]Masa całkowita**[/TD] [TD=colspan: 2]1810 kg[/TD] [TD]1490 kg[/TD] [TD=colspan: 2]1585 kg[/TD] [/TR] [TR] [TD=colspan: 2]Pojemność bagażnika (5 miejsc)**[/TD] [TD=colspan: 2]463 l[/TD] [TD]477 l[/TD] [TD=colspan: 2]477 l[/TD] [/TR] [TR] [TD=colspan: 2]Masa przyczepy (hamowanej)**[/TD] [TD=colspan: 2]1500 kg[/TD] [TD]1600 kg[/TD] [TD=colspan: 2]2000 kg[/TD] [/TR] [TR] [TD]Moc maksymalna**[/TD] [TD=colspan: 2] Silnik spalinowy: 121 KM Przedni silnik elektryczny: 82 KM Tylny silnik elektryczny: 82 KM [/TD] [TD=colspan: 3]150 KM[/TD] [TD]150 KM[/TD] [/TR] [TR] [TD]Moment obrotowy**[/TD] [TD=colspan: 2] Silnik spalinowy: 190 Nm Przedni silnik elektryczny: 137 Nm Tylny silnik elektryczny:195 Nm [/TD] [TD=colspan: 3]195 Nm[/TD] [TD]360 Nm[/TD] [/TR] [TR] [TD]Zasięg*[/TD] [TD=colspan: 2] EV: 52 km Łącznie: 824 km [/TD] [TD=colspan: 3]895 km[/TD] [TD]1035 km[/TD] [/TR] [TR] [TD]Zużycie paliwa (średnie)*[/TD] [TD=colspan: 2]1,9 l/100 km[/TD] [TD=colspan: 3]6,7 l/100 km[/TD] [TD]5,8 l/100 km[/TD] [/TR] [TR] [TD]Emisja CO2 (średnie)*[/TD] [TD=colspan: 2]44 g/km[/TD] [TD=colspan: 3]155 g/km[/TD] [TD]153 g/km[/TD] [/TR] [TR] [TD]Prędkość maksymalna[/TD] [TD=colspan: 2]170 km/h[/TD] [TD=colspan: 3]185 km/h[/TD] [TD]190 km/h[/TD] [/TR] [TR] [TD]Przyspieszenie 0 – 100 km/h**[/TD] [TD=colspan: 2]11,0 s[/TD] [TD=colspan: 3]12,6 s[/TD] [TD]11,7 s[/TD] [/TR] [TR] [TD]Przyspieszenie 120 – 140 km/h [/TD] [TD=colspan: 2]6,5 s[/TD] [TD=colspan: 3]7,2 s[/TD] [TD]7,4 s[/TD] [/TR] [TR] [TD][/TD] [TD][/TD] [TD][/TD] [TD][/TD] [TD][/TD] [TD][/TD] [TD][/TD] [/TR] [/TABLE] * homologacja EU ** pomiary MMC źródło: MMC Car Poland
  18. Wirtualna radość z jazdy - BMW xDrive Challenge 2014. Na linii startu stają samochody BMW serii X wyposażone w najnowszy system xDrive. Za kierownicą Ty, Twoi przyjaciele lub kierowcy BMW startujący w wyścigach DTM. Za chwilę weźmiesz udział w klasycznym miejskim wyścigu lub drifcie po stromych, oblodzonych górskich trasach. A wszystko to na ekranie Twojego iPada lub iPhone’a z zainstalowaną grą BMW xDrive Challenge 2014. Warszawa. Z myślą o miłośnikach motorsportu BMW stworzyło innowacyjną grę, dzięki której w domowym zaciszu na ekranie swojego iPada lub iPhona doświadczysz radości z jazdy tradycyjnej dla tej bawarskiej marki. Za pośrednictwem Facebooka będziesz mógł ścigać się bezpośrednio i w czasie rzeczywistym ze swoimi znajomymi lub wyzwać na pojedynek jednego z kierowców BMW startujących na co dzień w serii DTM. BMW xDrive Challenge 2014 to również niepowtarzalna okazja do sprawdzenia możliwości systemu xDrive w jego naturalnych, zimowych warunkach. Dodatkowo każdy z graczy będzie mógł zindywidualizować wygląd dostępnych w grze samochodów z serii X – X1, X3,X5 lub X6. Szczególną gratką dla miłośników marki będzie możliwość jazdy najnowszą generacją BMW X5, zaprezentowaną pod koniec roku 2013. Za pomocą zdobywanych w wyścigach punktów gracz będzie mógł odkrywać kolejne fragmenty miasta, w których kryją się warsztaty umożliwiające udoskonalanie swojego samochodu lub wymianę go na inny z modeli BMW X. Bez wątpienia dużą zaletą gry jest możliwość konkurowania ze znajomymi z Facebooka. Uczestnicy gry będą mogli również porównywać swoje czasy na poszczególnych trasach. Na całym świecie aplikacja została ściągnięta już 120.000 razy, a ponad 10.000 graczy pochodzi z Polski. Każdy z nich za pośrednictwem gry może zapisać się również na jazdy testowe jednym z modeli BMW X wyposażonym w system xDrive. Źródło: BMW Group
  19. #73 Jazdy Próbne - Seat Ibiza Cupra 1.4 TSI 180 KM
  20. Egzamin zdany, prawo jazdy nie wydane! 19.01.2014 (Superstacja)
  21. Zimowa Radość z Jazdy z BMW xDrive Jazdy testowe najnowszymi modelami BMW wyposażonymi w napęd xDrive, ekscytujące próby na rampach czy zawody narciarskie BMW xDrive Challenge powered by Rossignol to tylko niektóre z atrakcji „Zimy z BMW”, która startuje w Tatrach. Warszawa. Na osoby odwiedzające Kotelnicę w Białce Tatrzańskiej między 25 stycznia a 8 lutego czekają niespodzianki w ramach akcji „Zima z BMW”. Wielbiciele nart, a także wszyscy miłośnicy zimowych górskich widoków będą mieli niepowtarzalną okazję sprawdzić możliwości najbardziej inteligentnego napędu na cztery koła – xDrive- w trakcie krajobrazowych jazd terenowych, a także ćwiczeń na rampach przeprowadzonych pod okiem instruktorów. Narciarze, którzy skorzystają z jazd testowych, mogą także udoskonalić swoje umiejętności zjazdowe biorąc udział w bezpłatnych lekcjach prowadzonych przez profesjonalnych instruktorów narciarskich. Na 8 lutego zaplanowano zawody, w których może wziąć udział każdy, bez względu na umiejętności, a na zwycięzców czekają nagrody z kolekcji BMW Lifestyle oraz Rossignol. Specjalne atrakcje przygotowano także dla turystów wypoczywających w Zakopanem, Beskidzie Sądeckim lub na Mazurach. Wszyscy goście hoteli Belvedere, Litwor, Nosalowy Dwór, Stamary oraz Rysy w Zakopanem będą mogli w trakcie swojego pobytu bezpłatnie wypożyczyć samochód BMW z system xDrive i wybrać się na całodzienną przejażdżkę. BMW nie zapomniało również o narciarzach wypoczywających w Alpach. Podejmij Alpejskie wyzwanie i weź udział w konkursie, w którym do wygrania są 3 ekskluzywne wyjazdy all inclusive do 4* hotelu w Solden, wraz z nowym BMW X5 wyposażonym w system Connected Drive do wykorzystania podczas wyjazdu. Zasady konkursu dostępne są na stronie www.konkurs.zimazbmw.pl Wszystkie dodatkowe informacje na temat akcji znaleźć można pod adresem http://www.zimazbmw.pl Źródło: BMW Group
  22. rejestrator jazdy

    Witam, czy możecie polecić mi jakiś konkretny model rejestratora jazdy w cenie do około 600zł, Full HD? (będzie używany w nowej B klasie)
  23. haha dobra typiara
  24. Mazda CX-5 rozbita podczas jazdy prbnej - zawid system automatycznego hamowania A mnie dziwi, że przedstawiciel salonu zdecydował się pozwolić kierowcy na taki "test", choć z drugiej strony skoro system ma działać, to czemu potencjalnemu klientowi tego nie udowodnić?
×