Nowy Mercedes-Benz Sprinter 4x4









Pewny na śliskim: Mercedes-Benz Sprinter 4x4 - van z napędem na wszystkie koła do profesjonalnych zadań

· Dołączany napęd na wszystkie koła, układ kontroli zjazdu DSR
· 4ETS: sprawdzona technologia napędu na wszystkie koła
· Jeszcze lepsza przyczepność: Sprinter 4x4 z reduktorem
· Przyjazne środowisku silniki rzędowe spełniające normę Euro VI
· Nowe systemy bezpieczeństwa - także w wersji 4x4
· Mercedes-Benz Vito 4x4: praktyczny van z niezawodną trakcją

Nie zawodzi nawet w ekstremalnych sytuacjach. Środek zimy na przełęczy Timmelsjoch? Grząskie błoto na placu budowy, piaszczyste zbocza w najdalszych zakątkach globu? Nowy Sprinter 4x4 z napędem na wszystkie koła prezentuje pełnię swoich możliwości wszędzie tam, gdzie kończy się utwardzona nawierzchnia. Niekwestionowany numer jeden wśród aut dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej około 3,5 tony spełnia najsurowsze wymagania dotyczące przyczepności.

Gdy droga staje się coraz bardziej wymagająca, on bez trudu przemierza kolejne kilometry: nowy Sprinter 4x4 zapewnia dodatkowe pokłady trakcji w niesprzyjających warunkach. Wersja Kombi znakomicie sprawdzi się podczas transportu gości do zaśnieżonych kurortów w Alpach, a Furgon pozwoli załodze wraz z materiałami i narzędziami dotrzeć do turbin wiatrowych wzniesionych na podmokłych obszarach. Wariant ze skrzynią ładunkową pomoże wyciągnąć maszyny budowlane, które ugrzęzły w błocie, a model z podwoziem do zabudowy bez trudu pokona skaliste lub pustynne bezdroża.
Sprinter 4x4 to samochód dostawczy z napędem na wszystkie koła przeznaczony do profesjonalnych zadań, a nie do bulwarowej jazdy. Obszar jego działania nie ogranicza się tylko do placów budowy, rejonów górskich czy obszarów zaśnieżonych i położonych z dala od cywilizacji. Model może być wykorzystywany w wielu branżach: budownictwie, energetyce, leśnictwie czy hotelarstwie. Docenią go również poszukiwacze przygód oraz turyści.

Dołączany napęd na wszystkie koła, układ kontroli zjazdu DSR
Jak przystało na prawdziwego profesjonalistę, Sprinter 4x4 ułatwia życie kierowcy na tyle, na ile jest to możliwe. Aby uruchomić napęd na wszystkie koła, wystarczy wcisnąć przycisk - do akcji wkracza wtedy elektroniczny system kontroli trakcji 4ETS. Kierowcy pozostaje tylko prowadzenie samochodu, czyli obsługa pedałów i kierownicy. Elektronika zajmie się resztą. Napęd na obie osie jest zintegrowany z montowanym standardowo układem kontroli stabilności ESP i doskonale uzupełnia zakres działań obecnych na pokładzie systemów aktywnego bezpieczeństwa.
Opcjonalnie Sprinter 4x4 oferowany jest teraz z systemem kontroli zjazdu (Downhill Speed Regulation - DSR), który podczas pokonywania zjazdów automatycznie utrzymuje zadaną wcześniej prędkość. DSR kontroluje jednostkę napędową i przekładnię oraz steruje pracą układu hamulcowego. Uruchamia się go za pośrednictwem przycisku na desce rozdzielczej. Za ustawienie prędkości zjazdu odpowiada dźwignia tempomatu, którego obecność warunkuje doposażenie w DSR.
Na życzenie, Sprinter 4x4 dostępny jest także z systemem wspomagania ruszania pod górę Hill-Start Assist, terenowym ogumieniem z wyjątkowo głębokim bieżnikiem oraz bogatym wachlarzem elementów znanych już z pozostałych odmian modelu.

4ETS: sprawdzona technologia napędu na wszystkie koła
Napęd na wszystkie koła Sprintera 4x4 bazuje na elektronicznym systemie kontroli trakcji 4ETS. To technologia sprawdzona w Vito 4x4 oraz samochodach osobowych i SUV-ach Mercedes-Benz.
W przeciwieństwie do innych modeli napęd Sprintera jest jednak odłączany. Takie rozwiązanie pozwala sprostać zróżnicowanym warunkom eksploatacji auta dostawczego, a jednocześnie ogranicza zużycie paliwa.
Napęd można uruchomić, gdy silnik samochodu pracuje - zarówno na postoju, jak i podczas jazdy z niewielkimi prędkościami (do 10 km/h). Należy w tym celu wcisnąć przycisk na desce rozdzielczej. Elektryczny silnik sprzęga wówczas koła zębate w skrzyni rozdzielczej, a lampka na panelu zegarów informuje o tym, że układ jest gotowy do pracy.
Napęd na wszystkie koła Sprintera 4x4 wykorzystuje sztywne połączenie. Siła napędowa przesyłana jest płynnie, a po jego uruchomieniu wszystkie funkcje standardowego systemu Adaptive ESP pozostają aktywne, podobnie jak kontrola poślizgu (ASR).
Gdy napęd na wszystkie koła jest włączony, rozkład momentu obrotowego pomiędzy przednią i tylną osią w normalnych warunkach wynosi 35:65. Zapewnia to charakterystykę prowadzenia porównywalną z tylnonapędowymi wersjami Sprintera.

Działanie system kontroli trakcji 4ETS zastępuje blokady dyferencjałów
Zamiast mechanicznych blokad mechanizmów różnicowych Sprinter 4x4 korzysta z elektronicznego systemu kontroli trakcji 4ETS. Jeśli jedno lub więcej kół straci trakcję na śliskiej nawierzchni, 4ETS automatycznie przyhamuje je za pomocą krótkich impulsów. W konsekwencji moment obrotowy o tej samej wartości trafi na koła dysponujące lepszą przyczepnością. W tym celu 4ETS wykorzystuje czujniki ABS zamontowane przy kołach. Automatyczne uruchomienie hamulców przynosi ten sam efekt, co działanie blokad mechanizmów różnicowych.
Skrzynia rozdzielcza została połączona z główną przekładnią za pomocą złącza kołnierzowego. Przedni dyferencjał zachował kompaktowe wymiary i podobnie jak przednie wały napędowe, nie wymaga konserwacji. To znaczynie wpływa na interwały międzyprzeglądowe.

Jeszcze więcej trakcji: Sprinter 4x4 z reduktorem
Dodatkowe przełożenie redukcyjne "Low Range" do jazdy w terenie, oferowane jako opcja, dodatkowo poszerza możliwości Sprintera 4x4. Uruchamia się je przyciskiem podczas postoju, gdy silnik pojazdu pracuje, napęd na obie osie jest aktywny, a pedał sprzęgła wciśnięty. Przełożenie jest skrócone o współczynnik 1,42, czyli o 42 proc. Maksymalna prędkość pojazdu na poszczególnych biegach została odpowiednio ograniczona, a trakcja - znacznie zwiększona. Korzystanie z reduktora pozwala ograniczyć użycie sprzęgła, zwłaszcza w trakcie częstego manewrowania lub jazdy z pełnym obciążeniem, np. podczas holowania przyczepy w warunkach terenowych.
Przekładnia redukcyjna z kołami o zębach prostych jest ekstremalnie wytrzymała na obciążenie. Jeśli Sprinter 4x4 został dodatkowo wyposażony w opcjonalny układ kontroli zjazdu DSR (Downhill Speed Regulation), ten zostaje automatycznie aktywowany po włączeniu reduktora.

Duży prześwit zwiększa sprawność w terenie
Chociaż Sprinter 4x4 nie jest samochodem stricte terenowym, jego podniesione nadwozie (o 110 mm z przodu i o 80 mm z tyłu) zapewnia mu właściwości podobne do aut uterenowionych. Przykład? Kąt natarcia Sprintera o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony wynosi 28 zamiast 18 stopni w przypadku odmiany tylnonapędowej. W furgonie z krótkim tylnym zwisem kąt zejścia to 27 zamiast 22 stopni. Kąt rampowy - istotny zwłaszcza podczas jazdy po dużych nierównościach - w Sprinterze 4x4 ze standardowym rozstawem osi wynosi 25 stopni (17 stopni w wersji tylnonapędowej). Zależnie od jednostki napędowej, zdolność pokonywania wzniesień jest o około 20 proc. większa niż w przypadku Sprintera z tradycyjnym napędem. Równie imponująca jest głębokość brodzenia (610 zamiast 500 mm).
Z uwagi na zwiększony prześwit dodatkowe migacze w lusterkach byłyby położone na wysokości przekraczającej dopuszczalne normy. W Sprinterze 4x4 przeniesiono je więc na błotniki. Z tego samego względu odmiany furgon i kombi otrzymały tylne światło przeciwmgłowe oraz światło cofania zintegrowane ze zderzakiem.
Standardowe wyposażenie Sprintera 4x4 obejmuje także 100-litrowy zbiornik paliwa. Uchwyty na słupkach dla kierowcy i pasażera pozwalają na łatwiejsze wsiadanie do umieszczonej wyżej kabiny. W porównaniu z tylnonapędowym Sprinterem, w przednim i tylnym zawieszeniu zastosowano wzmocnione stabilizatory.

Niska masa napędu, łatwiejsze prowadzenie
Zależnie od wersji silnikowej, układ napędu na wszystkie koła w Sprinterze 4x4 waży od 115 do 135 kg. To zasługa systemu 4ETS, którego zastosowanie zwalnia z konieczności montażu mechanicznych blokad dyferencjałów.
Na drodze Sprinter 4x4 imponuje pewnym zachowaniem i znakomitą trakcją. Prowadzi się bezpiecznie i bez wysiłku, w sposób typowy dla Mercedesów, zapewniając ten sam komfort, co model z napędem na tylną oś.

W pełni zintegrowany z funkcjami Adaptive ESP
System 4ETS jest w pełni zintegrowany z elektronicznym układem kontroli stabilności Adaptive ESP. Charakterystyka Adaptive ESP została dostosowana do wymagań wersji 4x4, a wszystkie jego funkcje pozostają aktywne również po uruchomieniu napędu na obie osie: system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania (ABS), kontrola poślizgu (ASR), elektroniczny rozdział siły hamowania (EBD), Brake Assist (BAS) oraz Start-off Assist (AAS). Szczególnie istotna w przypadku wariantów nadwoziowych Sprintera oraz jazdy z obciążeniem jest funkcja wykrywania położenia środka ciężkości (Load Adaptive Control - LAC), która określa położenie środka ciężkości w oparciu o ruchy pojazdu i dobiera odpowiednią charakterystykę pracy układu ESP. Zwiększa on bezpieczeństwo podczas jazdy terenowej, na przykład gdy pojazd przemieszcza się po stromym nasypie.
W autach z fabrycznym hakiem holowniczym działanie Adaptive ESP uzupełnia system Trailer Stability Assist, który przeciwdziała ruchom wahadłowym przyczepy poprzez selektywne uruchamianie hamulców poszczególnych kół. To wzorowy przykład współpracy ESP i napędu na obie osie - zespół pojazd-przyczepa jest na bieżąco stabilizowany w celu utrzymania właściwego toru jazdy.

ASR odłączany w wybranych przypadkach
Zależnie od sytuacji na drodze, wskazane może być wyłączenie układu kontroli poślizgu ASR - wystarczy wtedy nacisnąć przycisk na desce rozdzielczej. Podniesienie progu tolerancji dla poślizgu kół przydaje się na przykład podczas jazdy z łańcuchami śniegowymi lub po nawierzchni żwirowej. Funkcja ASR automatycznie uruchamia się z powrotem po przekroczeniu prędkości 40-60 km/h, a także gdy dojdzie do nadmiernego poślizgu kół lub gdy poślizg ten utrzymuje się dłużej niż 10 sekund. System ESP przez cały czas pozostaje aktywny.
W każdej sytuacji nad bezpieczeństwem czuwa 4ETS. Przykładowo, w miarę wzrostu prędkości pojazdu efekt blokowania osi zostaje ograniczony w celu zwiększenia stabilności. Nawet w przypadku częstych interwencji nie ma jednak możliwości przegrzania układu hamulcowego - jeśli w ekstremalnych warunkach terenowych temperatura hamulców osiągnie niebezpiecznie wysokie wartości, 4ETS ograniczy efekt blokowania w celu jej obniżenia.

Sprinter 4x4: przyjazne środowisku silniki rzędowe Euro VI
Odmiana 4x4 korzysta z tych samych innowacji, które uczyniły nowego Sprintera niekwestionowanym liderem nowoczesnych technologii wśród samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej około 3,5 t od chwili jego premiery w połowie br.
Do napędu Sprintera 4x4 służą nowe jednostki napędowe, spełniające wymogi przyszłej normy emisji spalin Euro VI. To dodatkowy plus – szczególnie gdy uwzględnić, że auto z napędem na obie osie porusza się w obszarach niezurbanizowanych. Model spełnia rygorystyczne normy dzięki zastosowaniu silników BlueTec, technologii SCR oraz wtrysku AdBlue do spalin.
Inżynierowie wykorzystali zalety dodatkowego osprzętu do oczyszczania spalin w celu optymalizacji charakterystyki wtrysku, procesu spalania oraz ciśnienia doładowania. Pozwoliło to uzyskać niższe zużycie paliwa i przełożyło się na cichszą pracę. Dodatkowej optymalizacji pod kątem ograniczenia zapotrzebowania na paliwo poddano napęd i elementy pomocnicze. Zabiegi te objęły m.in.: przekładnię, tylną oś oraz inteligentne zarządzanie alternatorem.

4-cylindrowe silniki BlueTec w dwóch wersjach mocy
Trzonem gamy jednostek napędowych Sprintera jest 4-cylindrowy silnik OM 651 o pojemności 2,15 litra. Średnica cylindra wynosi 83 mm, a długi skok tłoka - 99 mm - pozwala generować dużą siłę napędową, przydatną zwłaszcza podczas jazdy w wymagającym terenie. Za doładowanie odpowiada dwustopniowa turbosprężarka. Wysoki moment obrotowy dostępny jest od najniższych obrotów i występuje w szerokim ich zakresie. Połączenie silników BlueTec z układem recyrkulacji spalin z dwustopniowym chłodzeniem, technologią SCR, wtryskiem AdBlue i filtrem cząstek stałych gwarantuje czystość gazów, które wydobywają się z rury wydechowej Sprintera.
Sprinter 4x4 dostępny jest w dwóch wersjach mocy:
· Sprinter 313/513 BlueTec 4x4
moc maks.: 95 kW (129 KM) przy 3800 obr./min
maks. moment obrotowy 305 Nm przy 1200-2400 obr./min
· Sprinter 316/516 BlueTec 4x4
moc maks.: 120 kW (163 KM) przy 3800 obr./min
maks. moment obrotowy: 360 Nm przy 1400-2400 obr./min
Sprinter 4x4 z nadwoziami otwartymi i z podwoziem do zabudowy oferowany jest również z 4-cylindrowymi silnikami Euro 5b+ (wartości mocy i momentu obrotowego pozostają bez zmian). Odmiany te są pozbawione układu SCR z wtryskiem AdBlue, elementów kluczowych dla spełnienia normy Euro VI.

Jednostka V6 BlueTec: skoncentrowana technologia, imponująca moc
Tam, gdzie niezbędna jest maksymalna moc, sprawdza się Sprinter 4x4
z 3-litrową jednostką V6 OM 642. Długoskokowy silnik (średnica x skok: 83 x 92 mm) ma aluminiową skrzynią korbową oraz cztery górne wałki rozrządu. Przesunięcie czopów korbowych i zastosowanie wałka wyrównoważającego zapewnia mu wyjątkowo cichą pracę.
6-cylindrowy silnik dla Sprintera 4x4 dostępny jest w następującej wersji:
· Sprinter 319/519 BlueTec 4x4
moc maks.: 140 kW (190 KM) przy 3800 obr./min
maks. moment obrotowy: 440 Nm przy 1600-1800 obr./min
Standardowo wszystkie jednostki współpracują z 6-biegowymi przekładniami manualnymi Eco Gear, które dzięki szerszemu zakresowi przełożeń i użyciu oleju o ograniczonym tarciu są teraz jeszcze bardziej ekonomiczne. Alternatywnie, model dostępny jest z 5-stopniową przekładnią automatyczną z konwerterem, ułatwiającą jazdę w trudnych warunkach - kierowca może się wówczas w pełni skoncentrować na prowadzeniu.

Korzystne zużycie paliwa
Sprinter 4x4 imponuje walorami terenowymi i niewielkim zużyciem paliwa na drodze. Dla przykładu, Sprinter 316 BlueTec 4x4 potrzebuje średnio zaledwie 8,3 l/100 km (cykl NEDC), zaś Sprinter 313 BlueTec 4x4 - tylko o 0,3 l/100 km więcej.
Oznacza to, że zużycie paliwa wspomnianych modeli jest o około 0,4-0,8 l/100 km wyższe od ich odpowiedników z napędem na tylną oś. Należy tu jednak uwzględnić, że w celu zapewnienia dodatkowej trakcji większość wariantów ma o około 10 proc. krótsze przełożenie tylnej osi.
W przypadku Sprintera 4x4 319 BlueTec średnie zużycie paliwa wynosi 9,8-9,9 l/100 km (cykl NEDC). To wynik niemal identyczny z uzyskiwanym przez odmianę tylnonapędową.

Nowe systemy bezpieczeństwa wspomagają także Sprintera 4x4
Sprinter 4x4 korzysta z pięciu innowacyjnych systemów wspomagających, zaprezentowanych w tym roku przy okazji premiery nowej odsłony modelu. Układy Collision Prevention Assist, Blind Spot Assist, Highbeam Assist oraz Lane Keeping Assist są już dostępne dla wersji 4x4. Crosswind Assist zostanie wprowadzony do jej oferty w 2014 roku.

Udoskonalone nadwozie i wnętrze
Sprinter 4x4 wyróżnia się również modyfikacjami karoserii i kabiny. Nowa osłona chłodnicy ma perforowane żaluzje, a przednie lampy – ostrzejsze rysy. Lista zmian obejmuje też wyżej poprowadzoną maskę oraz zderzak o atrakcyjniejszym dla oka kształcie. Jego dolna część przypomina elementy spotykane w SUV-ach i znakomicie współgra z charakterem wersji 4x4.
Wzorowe wnętrze reprezentuje teraz jeszcze wyższe standardy. Nowa tapicerka i obicia foteli zwiększa komfort, grubsze koło kierownicy zapewnia lepszy chwyt, a otwory wentylacyjne zyskały chromowane akcenty (o ile w wyposażeniu znajduje się wielofunkcyjna kierownica). Także dźwignia zmiany biegów została przeprojektowana.
Dodatkowo, Sprinter otrzymał nowy typ radioodtwarzacza z systemem Bluetooth, klawiaturą i książką telefoniczną oraz nawigacją Becker Map Pilot.

Liczne warianty do wyboru
Aby dopasować Sprintera 4x4 do potrzeb każdego nabywcy, gama modelu obejmuje liczne warianty: dwie wersje dopuszczalnej masy własnej (3,5 lub 5 ton, ta druga z podwójnym ogumieniem tylnej osi), odmiany ze średnim lub długim rozstawem osi oraz z trzema rodzajami dachu: normalnym, podwyższonym lub ekstrawysokim. Spriter 4x4 oferowany jest jako furgon i kombi, a także z nadwoziem otwartym (dostępnym we wszystkich standardowych wersjach) oraz z podwoziem do zabudowy (z kabiną pojedynczą lub podwójną).
Zsumowanie wszystkich kombinacji silników, typów nadwozi i podwozi, dopuszczalnej masy własnej owocuje trzycyfrową liczbą dostępnych wersji. Każdą z nich można zindywidualizować, korzystając z bogatej oferty wyposażenia dodatkowego.

Rynki zbytu
Chociaż profesjonalny obszar zastosowań w naturalny sposób ogranicza rynkowy potencjał Sprintera 4x4, w ubiegłym roku światowa sprzedaż modelu znacznie przekroczyła liczbę 2000 sztuk. Główne rynki zbytu to: Niemcy, Szwajcaria, Australia, Austria, Francja, Wielka Brytania, Holandia i Francja.
Specjalizacja Mercedes-Benz Vans w zakresie napędów na wszystkie koła nie dotyczy wyłącznie dużych aut dostawczych. Tam, gdzie zwrotność i własności trakcyjne liczą się bardziej od maksymalnej ładowności, idealnym rozwiązaniem transportowym okaże się Vito 4x4.

Mercedes-Benz Vito 4x4: praktyczny van z niezawodną trakcją
Vito to synonim wytrzymałości i niezawodności - nie inaczej jest w przypadku wersji z napędem na obie osie. Tylnonapędowe odmiany modelu znane są ze zwinności i precyzji prowadzenia. Wariant 4x4 tylko wzmacnia ten wizerunek, zapewniając maksymalną przyczepność i bezpieczeństwo w każdych warunkach.
Kierowca Vito 4x4 musi tylko skupić się na drodze. Tak jak w przypadku Sprintera 4x4, za całą resztę odpowiada system kontroli trakcji 4ETS. Główna różnica polega na tym, że napęd w Vito 4x4 jest stały. Siła napędowa trafia do przedniej i tylnej osi w stosunku 35:65, a charakterystyka prowadzenia nie odbiega od tej z tylnonapędowych wersji modelu.
Jak działa elektroniczny system kontroli trakcji 4ETS? Jeśli jedno lub więcej kół straci przyczepność, 4ETS przyhamuje je automatycznie za pomocą krótkich impulsów, przekazując tym samym moment obrotowy na koła o lepszej trakcji. W tym celu system korzysta z czujników układu ABS. Automatyczne hamowanie może symulować działanie nawet trzech blokad mechanizmów różnicowych: centralnego, przedniego i tylnego.
Tak jak w przypadku Sprintera 4x4, system 4ETS w Vito 4x4 jest w pełni zintegrowany z układem stabilności toru jazdy Adaptive ESP. Jego ustawienia dostosowano do wymogów wersji z napędem na obie osie. Wszystkie funkcje Adaptive ESP pozostają aktywne.
Chociaż Vito 4x4 nie jest pełnoprawnym samochodem terenowym, to w żadnym wypadku nie boi się jazdy po bezdrożach. Z uwagi na podwyższone nadwozie kąt jego natarcia wzrasta do 20 stopni (14 stopni w odmianach tylnonapędowych). Kąt zejścia w wersjach z krótkim rozstawem osi i krótkim tylnym zwisem wynosi 28 stopni (wobec 22), a w wersjach z długim tylnym zwisem - 19 stopni (wobec 15). Kąt rampowy, istotny szczególnie podczas jazdy po nierównym terenie, w przypadku Vito 4x4 z krótkim rozstawem osi rośnie z 14 do 19 stopni. Głębokość brodzenia wynosi 150 mm dla osi przedniej i 210 mm dla tylnej. Zależnie od wersji silnikowej, zdolność pokonywania wzniesień jest o około 20 proc. większa niż w przypadku wersji z napędem na koła tylnej osi.

Duże obciążenie bez przeszkód
Zastosowany w Vito 4x4 napęd na obie osie zwiększa masę własną samochodu jedynie o 80 kg. Oznacza to, że jego ładowność jest tylko nieznacznie niższa niż Vito z tylnym napędem. Dopuszczalna masa całkowita Vito 4x4 wynosi 2800 lub 3050 kg, zależnie od wersji.
Ponieważ odmiany z napędem na wszystkie koła są o około 70 mm wyższe od tylnonapędowych, wysokość nadwozia Vito 4x4 wciąż nie przekracza kluczowej granicy 2 metrów - auto może nadal bez trudu wjeżdżać na parkingi podziemne i wielopoziomowe czy myjnie automatyczne, zapewniając kierowcy swobodę eksploatacji.

Mocne silniki, pakiet BlueEfficiency seryjny dla wersji Kombi
Przyjazny środowisku, ekonomiczny i wydajny - pod maską Vito 4x4 pracuje
4-cylindrowy turbodiesel CDI z serii OM 651, spełniający normę Euro 5b+. W uzyskaniu niewielkiego zapotrzebowania na paliwo pomaga mu technologia BlueEfficiency, należąca do standardowego wyposażenia wersji Kombi.
Vito 4x4 dostępny jest w dwóch wersjach mocy:
· Vito 113 CDI 4x4
moc maks.: 100 kW (136 KM) przy 3800 obr./min
maks. moment obrotowy: 310 Nm przy 1400-2400 obr./min
· Vito 116 CDI 4x4
moc maks.: 120 kW (163 KM) przy 3800 obr./min
maks. moment obrotowy: 360 Nm przy 1600-2400 obr./min

Szeroki zakres operacyjny jednostki napędowej
Silnik uzbrojono we wtrysk common rail oraz turbosprężarkę VNT. Podobnie jak w przypadku Sprintera 4x4, prędkość znamionowa równa 3800 obr./min i wysoki moment obrotowy dostępny już od niskich obrotów owocują szerokim zakresem operacyjnym silnika, rozciągającym się od około 1500 do 4000 obr./min. Z uwagi na charakterystykę jednostki napędowej i dobór przełożeń skrzyni biegów, Vito 4x4 nie wymaga częstej zmiany przełożeń, co istotne zwłaszcza w terenie - każda z nich powoduje utratę przyczepności.

Rozwiązania BlueEfficiency pomagają zmniejszyć zużycie paliwa
Technologia BlueEfficiency, seryjna w Vito Kombi zarejestrowanych jako pojazdy osobowe i opcjonalna w pozostałych odmianach, pomaga ograniczyć zapotrzebowanie na paliwo. Zawiera ona: układ zarządzenia akumulatorem, opony o zmniejszonych oporach toczenia, pompę wspomagania kierownicy typu Eco, system sterowania pompą paliwa oraz stosowne modyfikacje silnika.

Automatyczna przekładnia i napęd na obie osie - optymalna kombinacja
Standardowe wyposażenie Vito 4x4 obejmuje łatwą w obsłudze, 5-stopniową skrzynię automatyczną Mercedes-Benz, sprawdzoną w milionach pojazdów. Połączenie systemu 4ETS i przekładni automatycznej przynosi korzyści szczególnie podczas podróży nieutwardzonymi drogami - kierowca może w pełni skoncentrować się na tym, co dzieje się na zewnątrz.

Vito 4x4: modele i ceny
Mercedes-Benz oferuje liczne warianty Vito 4x4, dostosowane do szerokiego wachlarza zastosowań w sektorze komercyjnym. Każda z trzech wersji długości - kompaktowa, długa i ekstradługa - dostępna jest w połączeniu z płaskim dachem. Vito 4x4 występuje jako Furgon (w tym odmiany Effect i Worker), w elastycznej wersji Mixto z drugim rzędem siedzeń (w tym Worker Mixto), a także jako wyjątkowo wszechstronne Kombi (w tym Crew i Shuttle).

Źródło: Mercedes-Benz Polska